logo-white

Nasjonalparkenes nye merkevare styrker norsk reiseliv

– Den nye merkevaren for nasjonalparkene er med på å bygge opp under og styrke den totale merkevaren for Norge. Den signaliserer et sterkt nasjonalt verdigrunnnlag; viktigheten av å ta vare på og oppleve den unike, norske naturen”. Det sa administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge i sin hilsen til klima- og miljøminister Tine Sundtoft, som lanserte en ny merkevare- og kommunikasjonsstrategi for Norges nasjonalparker.

Ønsker flere besøkende i nasjonalparkene

Anita Krohn Traaseth (t.v.) og Miljødirektoratets direktør Ellen Hambro gleder seg til at støtter som dette inviterer og informerer, ved inngangsportene og på utkikkspunkt, i alle landets nasjonalparker. (Foto: Marianne Mork)
Anita Krohn Traaseth (t.v.) og Miljødirektoratets direktør Ellen Hambro gleder seg til at støtter som dette inviterer og informerer, ved inngangsportene og på utkikkspunkt, i alle landets nasjonalparker.
(Foto: Marianne Mork)

Den nye visuelle profilen er utviklet av Snøhetta, på oppdrag fra Klima- og miljødepartementet. Målet har vært å skape en helhetlig identitet som skal gjøre nasjonalparkene mer gjenkjennelige og tilgjengelige — og gi økt grunnlag for lokal verdiskaping. Det er også laget en ny besøksstrategi for nasjonalparkene med fokus på å ønske turister inn i områdene for å nyte naturen, i stedet for å møte besøkende med en advarende tone.

– Innovasjon Norge har vært med gjennom hele prosessen og har hatt et godt samarbeid med Klima- og miljødepartementet og Miljødirektoratet. Nå ser vi fram til å videreføre dette gjennom våre to nyetablerte divisjoner Bærekraft og Merkevare Norge. Vi er opptatt av at bærekraftig reiselivsutvikling skal være en viktig del av satsingen mot et bærekraftig Norge 2030, sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge.

Kraftig økning i aktive ferier

Norge har i dag 44 nasjonalparker; 37 på fastlandet og syv på Svalbard. 85 norske kommuner har fått deler av sitt areal vernet som nasjonalparker, som skal brukes til friluftsliv og annen aktivitet som ikke skader verneverdiene, som vandring, fiske og jakte.

Den årlige Turistundersøkelsen fra Innovasjon Norge bekrefter en økende tendens til at turister vil oppleve naturen gjennom å være i aktivitet. Aktive ferier vokser kraftig og den globale verdien var i 2013 på hele 263 millioner dollar, en vekst på nesten 200 prosent over to år. Reiselivsaktører i randsonen rundt nasjonalparkene har mye å tilby denne gruppen turister, på jakt etter aktiviteter og naturopplevelser. For næringen finnes det derfor et stort utviklingspotensial i å tilby besøkende enda mer og flere aktiviteter, lokalmat, kultur og historie i bookbare pakker.

– Med den nye merkevaren for nasjonalparker og en tett kobling til Merkevaren Norge og Bærekraft i Innovasjon Norge, kan vi sammen skape grunnlag for genuine opplevelser basert på indrefileten av norsk natur, mener Anita Krohn Traaseth.

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy