logo-white

NDC – en realitet til tross for COVID-19

New Distribution Capabilities (NDC) forblir like viktig som tidligere og det til tross for at reisebransjen kjemper forå komme seg gjennom sin største krise noen sinne. Man kan si at NDC er enda viktigere nå, ettersom det er en av veiene å gå for bransjen å hente seg inn igjen og å kunne oppnå en bedre kjøp- og salgsprosess for reiser, etter modell av detaljhandelen.

Det har blitt tydelig at rask og effektiv kommunikasjon er kritisk i tider preget av usikkerhet og forstyrrelser. Heldigvis har NDC muligheten til å gi en bedre serviceopplevelse for den reisende. NDC kan formidle betryggende informasjon som er relevant for de reisendes usikkerhet, samtidig som flyselskapene kan beskrive sine ulike tilbud på en tydeligere måte.

Det handler om å muliggjøre eksakt kommunikasjon gjennom å utnytte sofistikert teknologi.

Ett av NDC-standardens delvis oppfylte løfter er å gjøre det mulig for flyselskapene å levere nytt innhold og nye typer pakker til de reisende. Dette er en styrke som kommer til å bli enda mer verdifull i tiden som kommer. Nå er tiden inne for reisebransjen å spørre seg hvordan disse unike og personlige tilbudene kan komme til å se ut og hvordan de kan hjelpe de reisende til å føle seg trygge.

Nedenfor finner du et sammendrag av de ulike milepælene som Amadeus har oppnådd det siste året for å drive NDC fremover:

Implementere NDC-aktivert teknologi og drive adoption

Amadeus lanserer NDC-kompatible løsninger, inklusive Amadeus Travel API, Amadeus Selling Platform Connect og Amadeus cytric Travel & Expense, slik at reisebyråer og bedrifter kan få tilgang til NDC-innhold sammen med det tradisjonelle EDIFACT-innholdet via Amadeus Travel Platform.

NDC-innhold fra AirFrance-KLM, American Airlines, Finnair, Japan Airlines, Quantas, Singapore Airlines og United Airlines er under implementering og blir tilgjengelige for reisebyråer å booke via Amadeus.

Men når vi snakker om innhold, så handler det ikke bare om en flight fra destinasjon A til B. NDC gir nye muligheter for flyselskapene til å tilby attraktive og mer personlig relevante tilbud i sanntid til sine reisende.

Flyselskapene kommer også til å ha mulighet til å sette sammen spesielle NDC-pakker for sine bedriftskunder, slik at de som reiser i jobbsammenheng kan ha tilgang til mer spesialtilpassede tilbud når de bestiller.

– Gjennom Amadeus har vi nå tilgang til NDC-innholdet fra mange flyselskaper. På FCM Travel jobber vi for at NDC ikke lenger skal være et prosjekt, men i stedet være den normale prosessen, slik at vi kan booke alt innhold fra alle flyselskaper på ett sted og med det tilby våre kunder en bedre opplevelse både online og offline. Gjennom vårt samarbeid med Amadeus kan vi levere bedre shoppingfunksjoner og mer personlige reiseopplevelser med NDC, sier Marcus Eklund, som er Global Managing Director i FCM Travel.

Være pådriver for standardisering og få bransjen til å bevege seg inn i fremtiden

For å skalere opp bruken av NDC har Amadeus gått i bresjen og vært pådrivere for standardisering. De startet opp et team som heter «Industry Expertise», som har som hovedfokus å arbeide med og tilpasse seg til alle bransjeaktører for å komme med forslag til hvordan NDC skal kunne skaleres, slik at alle går i samme retning. Dette resulterte i at Amadeus kunne fremme noen anbefalinger, og vi har tatt frem en guide for hvordan man skal gripe an NDC.

Takket være Amadeus unike posisjon som både IT-leverandør og innholdsaggregatør arbeider de med alle bransjeinteressenter for å sikre at deres løsninger overensstemmer med IATA NDC-standardens mål. Amadeus tar hensyn til hva flyselskapene trenger samtidig som de ivaretar sine reisebyråer og bedriftskunders spesifikke behov – i tillegg til den enkelte reisende.

Levere servicefunksjoner slik at NDC fungerer for alle

Reisende kommer i tiden fremover sannsynligvis til å være mer opptatt av hvordan deres reisebestillinger kan betjenes enn tidligere, og dette må tas med i tankene når man videreutvikler NDC-funksjonaliteten. Amadeus fortsetter derfor å fokusere på integrasjonen av ettersalgsfunksjoner i deres NDC-aktiverte løsninger.

Å bare selge en billett via NDC-teknologi holder ikke. Løsningene som utvikles må kunne håndtere kanselleringer og ombookinger – kanskje mange ganger ettersom ny informasjon fremkommer og forandringer skjer – på en enkel og effektiv måte.

Sikre høy yteevne og skaleringsmuligheter for kundene

Høypresterende teknologi er nødvendig for å kunne betjene reisebestillinger via NDC. For både flyselskap og reisebyråer må den teknologiske yteevnen, som inkluderer svartider, volumkapasitet for transaksjoner, systemkostnadseffektivitet, nøyaktighet, robusthet og supportproduktivitet, være av ypperste klasse.

Amadeus er stolte over at selskapet i dag er den eneste teknologileverandøren som helhetlig og på tvers av flere ulike brukergrensesnitt leverer en total end-to-end integrasjon med en yteevne, skaleringsmuligheter, utbredelse og global support som er i tråd med flyselskapenes og reiseselgernes strategiske målsetninger.

Hva skjer videre?

NDC er her, og NDC har kommet for å bli. Med det følger store fordeler for flyselskaper, reisebyråer, bedrifter og reisende – og hele bransjen kan dra nytte av det. Gjør deg klar for å høre mye mer om Amadeus og NDC i tiden som kommer.

Les mer om Amadeus og deres NDC-reise HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn