NHO Reiseliv Innkjøpskjeden inngår samarbeidsavtale med selskapet ME Data AS om tjenesten SafeSpot for besøksregistrering, som et tilbud for å støtte deres 3300 medlemmer innen reiseliv med smittevern. Samarbeidet kommer som en følge av en tydelig oppfordring til bransjen fra regjeringen før helgen. 

Tydelig oppfordring om besøksregistrering. Kan bli pålagt på kort tid dersom smittesituasjonsn endrer seg

Vi står fortsatt på utrygg grunn og de neste dagene blir avgjørende for Norge. Dersom antall smittetilfeller uten kjent smittekilde stiger, eller lokale utbrudd ikke kommer under kontroll, vil vi vurdere å innføre mer inngripende tiltak lokalt, regionalt eller nasjonalt, uttalte statsminister Erna Solberg i pressekonferansen rett før helgen. 

Bent Høie fulgte opp med en tydelig oppfordring til frivillig besøksregistrering for serveringssteder, som et viktig tiltak for å kunne bidra i smittesporingsarbeidet.

I Bergen Kommune ble besøksregistrering bare få dager før pålagt for alle serveringssteder, som følge av smittesituasjonen i kommunen. Regjeringen har sagt de vil vurdere om den nasjonale skjenkestoppen kan erstattes av en klar anbefaling om at kommunene selv må vurdere dette tiltaket ut fra den lokale smittesituasjonen og hvor besøksregistrering kan være et tiltak som kan erstatte sjenkestoppen.

Tidligere i august oppfordret også smittevernoverlege i Trondheim Kommune Tove Røsstad flere til å benytte seg av SafeSpot for besøksregistrering i et intervju med NRK

– Tjenesten vil forenkle smittesporingen i kommunene og vi håper flere vil ta den i bruk, uttalte hun.

I Levanger Kommune har nå omtrent samtlige serveringssteder innført SafeSpot, med entydige positive tilbakemeldinger fra både ordfører, næringslivet og kommuneoverlegen. Innføringen, som ble initiert av Næringsforeningen i Levanger, mottok sterk støtte fra kommuneoverlegen i Levanger, Tommy Aune Rehn; 

– Det er en fordel for aktørene i bransjen, kundene og for meg personlig som skal drive med smittesporing, SafeSpot er en bra løsning for digital besøkskontroll og jeg håper at de fleste tar det i bruk, sier han i en sak i Trønder avisa i forbindelse med innføringen.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden ønsker å støtte sine medlemmer i å kunne ta oppfordringen fra regjeringen

NHO Reiseliv har over 3300 medlemsbedrifter og er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge. Vi arbeider målrettet for å fremme interessene til norsk reiseliv.

– NHO Reiseliv Innkjøpskjeden skal være ledende på å tilby våre medlemmer konkurransedyktige betingelser og innovative løsninger fra våre utvalgte samarbeidspartnere. Den digitale løsningen til SafeSpot vil bidra til en tryggere og bedre besøksregistrering til benyttelse og om nødvendig vil løsningen bidra til en raskere smittesporing, sier Morten Karlsen, direktør Innkjøp og Verving i NHO Reiseliv. 

Alle i reiselivsbransjen oppfordres til benytte seg NHO Reiselivs bransjespesifikke veiledere og bransjenormer for håndtering av smitteverntiltak som helt gratis kan lastes ned fra NHO Reiseliv sin hjemmeside.

En rekke aktører har allerede tatt i bruk SafeSpot – tatt god imot av besøkende

Aktørene i næringslivet som har innført SafeSpot har implementert besøksregistrering på sine steder for å trygge både ansatte og kunder.

Tjenesten benyttes nå på flere hundre ulike typer besøkssteder som serveringssteder (cafe, restaurant og utesteder), gallerier og museeum, kino, idrettshaller, bibliotek, hotell og andre overnattingssteder, kirker, kontorer og for ulike arrangementer og aktiviteter.

Desto flere aktører som benytter seg av løsningen, desto raskere vil smittesporingen kunne skje om et tilfelle oppstår. 

Vi må ta dette på alvor. Vi tar alle forholdsregler, og har fått veldig gode tilbakemeldinger. Folk føler seg trygge her hos oss, sier daglig leder Lille Skansen, Daniel Johansson.

Daniel drifter i tillegg til spisestedet Lille Skansen, arrangementer i Rockheim Panorama på Rockheim Nasjonal musikkmuseum og Bar og cafeen Ila Brainnstasjon.

SafeSpot har gjennomført undersøkelser blant besøkende hos deres kunder som benytter seg av SafeSpot og tilbakemeldingene er entydig positive. Resultater fra over 1000 spurte besøkende på restauranter viser blant annet at:

  • 80% føler seg mer betrygget når stedet oppfordrer til registrering
  • 80% opplever at smittevern tas mer på alvor
  • 80% vil preferere å returnere til steder som registrerer sine besøkende fremfor andre
  • 50% mener det bør være pålagt med besøksregistrering

Steder som benytter SafeSpot oppfordrer alle besøkende til å registrere seg ved ankomst og enkelte steder også utenfor Bergen Kommune har innført krav om registrering for å sikre en god oversikt dersom noe skulle oppstå.

Næringslivet ser viktigheten for å trygge ansatte og besøkende, men også for å sikre en rask smittesporing dersom et tilfelle skulle ramme deres virksomhet. Rask smittesporing er avgjørende både for å begrense smitte, men også å sikre at virksomheter kan både holdes åpne og bli gjenåpnet dersom noe skulle oppstå. 

Kommentarer