logo-white

Nok et rekordår for Airbus

Airbus overgikk sine kommersielle mål for 2014, og leverte 629 fly til 89 kunder (hvorav åtte nye) som inkluderte 490 fly fra A320-familien, 108 A330, 30 A380 samt den første A350 XWB. Med dette har Airbus for trettende år på rad økt antall leverte fly.

FRa Airbus sin fabrikk i Hamburg. Delene kommer fra leverandører over hele Euorpa og settes sammen i den nordtyske havnebyen. Anlegget i Hamburg produserer A 320 og A 380  (©otoerres)
FRa Airbus sin fabrikk i Hamburg. Delene kommer fra leverandører over hele Euorpa og settes sammen i den nordtyske havnebyen. Anlegget i Hamburg produserer A 320 og A 380 (©otoerres)

Airbus mottok også 1,456 bestillinger fra 67 kunder (hvorav 14 nye) — et antall som er nest best noensinne, og som inkluderer 1,321 fly med én midtgang og 135 med to midtganger. Ved årets slutt var ordrereserven på 6,386 fly, verdsatt til 919,3 milliard dollar eller ca. 7,130 milliarder kroner. Også det en rekord i 2014.

Ved utgangen av 2014 hadde Airbus en brutto markedsandel på over 50 prosent innen kategorien fly med flere enn 100 seter.

Blant høydepunktene i 2014 er suksessen A330neo (new engine option) allerede har oppnådd, med 120 bestillinger innen seks måneder etter lansering. Deltas avgjørelse om å velge A330neo for sine transatlantiske tjenester og A350 for sine ruter over Stillehavet, er også en av hendelsene som Airbus fremhever fra fjoråret, samt den vedvarende populariteten til flytypen A320neo og ceo (current engine option) som sammen har oppnådd et stort antall ordre, spesielt fra leasing-firmaer.

Etihad Airways - Airbus A 380 (foto: ©Christian Brinkmann H)
Etihad Airways – Airbus A 380 (foto: ©Christian Brinkmann H)

2014 var også året da testing og sertifisering av A350 XWB ble ferdigstilt, noe som endte med den første levering av flytypen til Qatar Airways. Airbus nådde også sine mål om levering av 30 A380, hvor Asiana, Qatar Airways og Etihad ble nye operatører av flytypen. Samtidig som utviklingsprogrammet til A330neo skyter fart, fortsetter den populære A330ceo å dra nytte av Airbus’ forpliktelse til innovasjon. A320neo-programmet er også i rute i etterkant av den første flygningen i september 2014, og leder an til sertifisering i tredje kvartal og den første leveringen i fjerde kvartal av 2015.

— 2014 har vært et fantastisk år og de ansatte i Airbus ikke bare leverte, men overgått sine mål og sitt engasjement. Airbus hadde også en sterk utvikling mot å bli et raskere, enklere og mer fleksibelt selskap, samtidig som vår strategi rundt innovasjon hjelper oss å styrke vår markedsledende posisjon i alle kategorier, sier Fabrice Brégier, Airbus president og CEO.

Omvisning i hallen hvor flykroppen til  "superjumboene" A 380 settes sammen (©otoerres)
Omvisning i hallen hvor flykroppen til “superjumboene” A 380 settes sammen (©otoerres)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn