Norwegian Cruise Line (NCL) har i over 50 år vært kjent for en nyskapende tilnærming til cruisereiser. NCL er en banebryter i bransjen og tilbyr gjestene frihet og fleksibilitet om bord på flåten for en personlig ferie.

NCL tiltrekker seg nordiske gjester med frihet, fleksibilitet og reiseruter over hele verden. På bildet: Norwegian Encore (bildekilderNCL/atlanticlink.net)

2018 og 2019 var svært gode år for selskapet med salgs- og lønnsomhetsrekorder, leveranse av to nye skip, Norwegian Bliss (2018) og Norwegian Encore (2019), samt lanseringen av Free at Sea, som utvider det nyskapende konseptet Freestyle Cruising og er rettet mot ferieønskene til reisende fra Norden.

Men hva er NCLs reisetrender for Norden?

NCLs mange destinasjoner

NCLs flåte med 17 moderne skip seiler til nesten 300 av verdens mest populære destinasjoner. De mange destinasjonene tiltaler nordiske reisende i stor grad.

60 % av de nordiske gjestene på NCLs flåte har bestilt et cruise utenfor Europa. De fleste av de nordiske gjestene lokkes av det varme været og de hvite sandstrendene i Karibia (33 %), mens 3 % av gjestene går for øyhopping på Hawaii som utelukkende tilbys av NCLs Pride of America.

Casinoet ombord i Norwegian Star (©otoerres)

Men det er også mange nordiske gjester som velger å oppdage Europa på sjøveien. Cruisereiser i det vestre Middelhavet er særlig populære (55 %), men bestillinger for reiser i det hjemlige Østersjøen med NCL har økt med 100 %.

I 2020 kommer NCL til å ta flere gjester til Det fjerne Østen ved å seile denne nye reiseruten med Norwegian Spirit, som nylig er oppgradert. Dette blir det første skipet i flåten som tilbyr cruise til Bali (Celukan Bawang), Jakarta og Surabaya i Indonesia, Beppu, Kumamoto, Nagoya og Tokyo i Japan, Taipei (Keelung) i Taiwan og Rangoon i Myanmar.

Lugar ombord i Norwegian Jade (foto: ©otoerres)

Cruise er den perfekte reisen for par

Nordiske reisende ser på et cruise med NCL som den perfekte reisen for par: 70 % av bestillingene ble gjort av par. For en romantisk ferie er balkonglugaren førstevalget for over halvparten av nordiske gjester, fulgt av Inside- og Mini Suite-lugarene (13 %).

10 % av gjestene reiser alene. 2 % av gjestene som reiser alene, bestiller studio-lugarer, det første konseptet for alenereisende på et cruiseskip, lansert av NCL i 2010.

Et cruise med NCL blir likevel sett på som en flott ferie for familier, som utgjør 11 % av nordiske gjester.

Forventning er den beste gleden

Nordiske gjester foretrekker fjerne destinasjoner, og vi kan se en tydelig trend for tidlige bestillinger. Over 40 % av gjestene bestiller NCL-cruiseferien over 210 dager på forhånd. En annen stor andel (15 %) bestiller cruise minst ni måneder på forhånd.

Det er likevel noen nordiske reisende som liker å være mer spontane når det gjelder å planlegge og bestille ferien: Omtrent en fjerdedel av dem bestiller ferien kun 90 dager (eller færre) på forhånd.

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Kommentarer