logo-white

Nordmenn er Nordens største «shopaholics»

Nordmenn er de ivrigste ferie-shopperne i Norden, viser en ny undersøkelse fra nettreisebyrået Expedia.no. Vi bruker i snitt nesten 4 500 kroner på shopping under ferien, og vi bruker mer penger på familiemedlemmene våre enn det vi bruker på oss selv. Og når vi først drar kortet i utlandet er det først og fremst klær, sko og alkohol vi hamstrer.

Maltby Street Market i London (Foto: Victoria Watts Kennedy)

Nesten halvparten av Norges befolkning har vært på en ferietur hvor hovedmålet har vært å shoppe. Ikke overraskende er London på topp når nordmenn skal velge reisemål for shoppingferien, etterfulgt av København og Gøteborg. Vi returnerer med varer av høye verdier, og over tre av fire nordmenn handler først og fremst klær, mens halvparten av oss handler sko.

Tørste nordmenn

Vi passer også på å handle nok av det flytende slaget. 38 prosent av de spurte nordmennene sier at de handler med seg alkohol, og det er bare finnene som handler mer enn oss, hvor 44 prosent svarer at de helst handler alkohol på ferie.

En av tre nordmenn oppgir bedre tilbud som hovedårsak til at de benytter muligheten til å shoppe på ferie. Omtrent like mange sier at grunnen til at de shopper på ferie er at de får kjøpt ting som ikke er tilgjengelig i hjemlandet.

Charlotte Gogstad er talsperson for Expedia

– Undersøkelsen vår viser at nesten ni av ti nordmenn har vært på shopping under ferien, og vi legger igjen betydelige summer i utenlandske butikker. Et tips til de som ønsker å ta en shoppingtur i høst, er å bestille en pakkereise gjennom Expedia.no. Hvis du bestiller fly og hotell i en pakke, sparer du nesten 1 000 kroner i gjennomsnitt. Da har du mye penger til overs, som du kan shoppe for med god samvittighet. Du kan også få god pakkerabatt selv om du velger hotell bare noen netter av turen. Det gir fleksibilitet til å reise rundt, sier Charlotte Gogstad i Expedia.no.

Hvor forsvinner shoppingbudsjettet?

Selv om vi helst handler ting til familiemedlemmene (47 prosent), går også mye av shoppingbudsjettet til oss selv. Blant de elleve landene som er med i undersøkelsen, er det bare svenskene som handler mer til seg selv enn det vi gjør.

Mens 45 prosent av nordmenn liker å bruke penger på seg selv, er det 46 prosent av svenskene som svarer det samme. Kun 4 prosent svarer at de handler ting til vennene sine.

Faktisk er finnene de minst egoistiske shopperne, hvor 58 prosent svarer at de shopper til familiemedlemmene, 16 prosent av de shopper gaver til vennene sine, mens bare 23 prosent bruker shoppingbudsjettet på seg selv.

Hvis vi sammenligner oss selv med våre naboland, er det vi som bruker desidert mest penger på shopping under ferien. Mens vi har oppgitt at vi shoppet for nesten 4 500 kroner i snitt under vår siste ferietur, brukte svenskene nesten en tusenlapp mindre enn oss, med et gjennomsnitt på 3 520 kroner.

Finnene ligger enda lavere, og oppgir at de brukte i gjennomsnitt 3 300 kroner på shopping under sin siste ferie. Danskene kan dog sies å være de mest fornuftige av oss, som shoppet for drøyt 3 000 kroner i snitt.

Om du i likhet med dine landsmenn planlegger en tur til London for å shoppe, men har lyst til å utforske hvor de lokale shopper, har Expedia.no samlet noen nyttige tips til deg på denne siden.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp