Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) har lansert en norsk chatbot. Den ligger på DZT`s norske Facebook-side og er den første av flere.

Er du i tvil om hvor i Tyskland ferien skal gå, om du skal oppholde deg i naturen eller i urbane strøk, nord eller sør i landet, kan den nye chatboten kanskje bistå deg? Chatboten hjelper deg på vei til å bli klokere på hva som interesserer deg ved Ferielandet Tyskland – er det aktiviteter i naturen, historiske slott eller regionale spesialiteter?

Chatboten som guider deg til din neste Tyskland-ferie befinner seg på DZTs norske Facebook-side. Bak chatboten ligger et dataprogram som simulerer den menneskelige samtalen slik at du som bruker umiddelbart får tips til hvordan ferien kan skreddersys. Ved hjelp av fem spørsmål fra chatboten og fem svar fra deg, peiles du inn på det som interesserer deg mest.

– Digitalisering har lenge stått sentralt hos oss fordi vi ønsker å treffe de målgruppene som lar seg inspirere digitalt. I året som har gått har digitaliseringen vist seg som en nødvendighet vi slett ikke kunne forutsi. For mens vi venter på å kunne reise ut i verden igjen, ønsker mange reiselystne å la seg inspirere av informasjon om Ferielandet Tyskland digitalt. Chatboten kan hjelpe våre brukere til å planlegge hvor neste ferietur skal gå, sier Joelle Janz, turistsjef for DZT i Norge.

Inspirasjon i virtuelle formater

I gjenoppbyggingen av Tysklands turisme etter pandemien står merkevarebevissthet og inspirasjon i virtuelle formater sentralt. Det innebærer blant annet målrettede produktkampanjer til potensielle reisende, hvor digitale muligheter utnyttes i form av virtuelle happenings og kunstig intelligens.

– Grunnen til at vi ønsker å tilby våre brukere og partnere i Tyskland en chatbot, er at den vil være nyttig for begge parter. I tillegg vil vi gjerne høste erfaringer med oppbygging og bruk av chatboter, som en del av vår digitaliseringsstrategi. Den skal ikke fungere som et akademisk oppslagsverk, men som en guide til inspirasjon og planlegging av ferieturer. Chatboten er også en viktig del av markedskommunikasjon anno 2021, sier Janz.

Du kan teste ut chatboten på det tyske turistkontorets Facebook-sider HER

Les flere artikler om Ferielandet Tyskland HER og HER, samt om Reiselandet Tyskland HER og HER

Kommentarer