De norske gjestene er i flertall av utenlandske turister i Göteborg, og andelen øker til tross for svak norsk krone. Så langt i 2015 har antall gjestenetter av nordmenn økt med 14.000 sammenlignet med fjoråret. Sveriges største julemarked, Jul på Liseberg, venter opp mot 500.000 besøkende — og mange av dem kommer til å være nordmenn

Camilla Nyman (Foto: Niclas Bernstone/GoteborgCo)

Camilla Nyman (Foto: Niclas Bernstone/GoteborgCo)

Blant de utenlandske turistene i Göteborg er nordmennene i klart flertall, med et totalbesøk som ligger nesten like høyt som engelskmenn, tyskere og amerikanere tilsammen. Så langt i 2015 har norske gjester tilbragt over 264.000 netter i den svenske storbyen frem til september, og i juli i år satte nordmennene rekord, og økte antall gjestenetter på hotell med hele 18 prosent sammenlignet med fjoråret. Dette til tross for at juli 2014 var en veldig god måned. Campingen sto noe tilbake for hotell i sommer og inklusive campingtallene er økningen litt over 14 prosent. Siden 2008 har antall “norske” overnattinger totalt økt med over 40 prosent.

— Göteborg ligger nært for nordmenn, og vi ønsker at de skal komme hit hele året. Julstaden har de siste ti årene blitt en ny høysesong, og sommeren har vært det lenge. Nå satser vi på å bli nordmenns høstby, sier daglig leder for destinasjonsselskapet Göteborg & Co, Camilla Nyman.

— Vi har alltid mange norske gjester og vi har et sterkt varemerke i Norge. Göteborg er en by med gode barer og restauranter, og et spennende uteliv. Dette kombinert med Liseberg, gjør at det finnes noe for alle her, sier Fredrik Blomberg, daglig leder for Clarion Hotel Post.

Liseberg er det største trekkplasteret for tilreisende turister. Sveriges største turistattraksjon har tre milioner besøkende årlig, og de har utviklet produktet sitt – blant annet med den ni dager lange Halloween-satsningen i oktober og november i år.

— Andelen norske gjester på Liseberg har økt markant i 2015. Når vi etter Jul på Liseberg skal oppsummere året, kommer vi til å kunne konstatere at nordmennene har styrket sin rolle som Lisebergs største og viktigste gjestesegment utenfor Sverige, sier daglig leder for parken, Andreas Andersen.

Statistikker for 2015 (klikk for større versjon) 

Kommentarer