Mange ville kanskje trodd at nordmenn utnytter den ekstra tiden de har på ferie til trening, men en fersk undersøkelse gjennomført av Expedia viser det motsatte. Mens nordmenn trener i gjennomsnitt 1,55 ganger under en ukes ferie, er snittet blant de andre landene i undersøkelsen to ganger i uka.

Charlotte Gogstad (expedia)

Charlotte Gogstad (expedia)

Franskmenn og spanjoler slår oss ned i støvlene, og trener til og med mer i ferien enn det vi gjør i hverdagen, med et snitt på 2,8 treningsøkter i uka under ferien. Selv om vi stadig får inntrykk av at nordmenn tilbringer et utall timer på treningssenteret, viser undersøkelsen at vi i snitt har 2,43 treningsøkter i løpet av en uke hjemme, lavere enn snittet i undersøkelsen på 2,6 treningsøkter i uka.

Selv svenskene er sprekere enn oss — både på ferie og til hverdags – med et snitt på 1,77 treningsøkter i uka på ferie og 2,55 økter i hverdagen. Blant de ti landene som er med i undersøkelsen har vi bare Danmark og Storbritannia bak oss.

Lar treningstøyet ligge

83 prosent av franskmennene og spanjolene sier at de alltid tar seg tid til å trene eller trener noen ganger mens de er på ferie. Til sammenligning ligger andelen blant nordmenn på 55 prosent, selv om 65 prosent av oss tar med treningstøyet på ferie. Nordmenn i aldersgruppen 18-24 år er aller flinkest til å trene på ferie, mens de mellom 35-44 er dårligst til å sette av tid til trening på ferie.

— Vi hører stadig om det økende kroppspresset, noe som gjør at vi forventer at nordmenn er på treningstoppen både under ferien og i hverdagen. Skal vi tolke resultatene i undersøkelsen virker det derimot som at nordmenn virkelig tar ferien som en ferie, og velger å bruke den til å lade batteriene før de tar fatt på hverdagen igjen, sier Charlotte Gogstad i Expedia.no.

Britene på latsiden

I likhet med oss nordmenn, kan det tyde på at britene også foretrekker det deilige slaraffenlivet. Britene har i snitt 1,36 treningsøkter i løpet av ferien og er dermed det folkeslaget som trener minst på ferie. Halvparten av britene i undersøkelsen sier at de verken prøver eller lykkes med å trene under ferien.

47 prosent av nordmennene har svart at de ville vurdert feriemålet basert på treningsmulighetene i området, mens spanjolene tar det mer seriøst, hvor andelen ligger på 89 prosent. Blant nordmenn er damene mer opptatt av treningsmulighetene enn menn.

God eller dårlig samvittighet?

Selv om mange nordmenn får inn en dag eller to med trening i løpet av ferien, innrømmer 34 prosent av dem at trening bidrar til bedre samvittighet når de inntar mat og drikke om kvelden. Dette er spesielt viktig for den yngre garde, av de mellom 18-24 år har halvparten svart at dette får dem til å føle seg bedre.

— Selv om nordmenn ikke er mest ivrig på treningen under ferien, er det fortsatt enorme helsegevinster ved å reise. Noen ganger glemmer turister hvor mye de forbrenner ved vanlig sightseeing, shopping, eller ved å dra en tung koffert gjennom flyplassen. Mange er nok mer aktive enn de tror, og trenger ikke sitte med dårlig samvittighet mens de inntar et kulinarisk måltid om kvelden, sier Charlotte Gogstad i Expedia.no.

De som likevel skulle slite med dårlig samvittighet for ikke å ha trent i ferien, vil kanskje glede seg over hvor mye man faktisk forbrenner ved vanlig sightseeing. Noe så enkelt som å vandre rundt Barcelonas kjente gate La Rambla og det gotiske kvarter kan fort forbrenne 200 kalorier. En hel dag med sightseeing kan forbrenne hele 2000 kalorier — da trenger du ikke slite med dårlig samvittighet rundt tapas-bordet.

— For å gjøre det lettere for deg selv å få inn en treningsøkt under ferien, kan du for eksempel tilpasse søket når du bestiller hotell. Selv pleier jeg å søke etter hoteller med beliggenhet i nærheten av grønne parker, slik at terskelen for en løpetur blir lavere på ferie. En fin funksjon på Expedia lar deg søke etter hoteller i nærheten av interessepunkter, samtidig som man har filtreringsmuligheter som enkelt lar deg finne hoteller med de treningsfasilitetene du er ute etter, avslutter Gogstad.

Flere tips til hvordan du reiser deg i form finner du HER

Kommentarer