logo-white

Nordmenn vil fly mer, men klimakompenserer mindre

For andre året på rad har KLM gjennomført en omfattende undersøkelse om hvordan Skandinaver ser på flyets miljø- og klimapåvirkning. Undersøkelsen viser store forskjeller mellom reisende i Norge, Sverige og Danmark.

Mindre klimabevisste

Undersøkelsen viser at nordmenn er mindre villige til å foreta seg endringer av hensyn til flyets miljøpåvirkning, enn våre venner i øst. En majoritet av svenskene, 61 prosent, er innstilt på å betale en dyrere billett dersom det innebærer å reise med et flyselskap som er mer bærekraftig (med mindre karbonutslipp per passasjer), mot kun 46 prosent av nordmenn. Svenskene er også de som er flittigst til å faktisk klima-kompensere reisene sine. 15 prosent svenskene oppgir at de klima-kompenserer mot kun 9 prosent nordmenn, og 11 prosent dansker. Sammenlignet med tallene fra fjorårets undersøkelse, hvor 18 prosent nordmenn oppga at de klima-kompenserer er nå andelen halvert.

Paul Terstegge (KLM)

– Om vi skal fortsette å fly like mye i fremtiden må alle aspekter av reisen gjennomgå en grønn forandring, og det arbeider KLM aktivt med. Mange reisende ønsker å spille en aktiv rolle for å minske flyets klimapåvirkning, og vi opplever at reisende stiller generelt høyere krav til å reise med flyselskaper hvor klimaarbeid gjennomsyrer hele flyopplevelsen. Fra økologisk mat på flyet til klimasmart servicehåndtering før og etter flyreisen. Holdningen til flyets miljøpåvirkning varierer mellom de nordiske landene, men utviklingen går mot en økt miljøbevissthet, sier Paul Terstegge som er Nord Europeisk sjef i Air France KLM.

Les også: Lav interesse for å klimakompensere flyreisen (mars 2017)

Flyr mest, med minst dårlig samvittighet

I undersøkelsen fremgår det også at det er nordmenn som flyr mest, og vil fortsette å fly minst like mye i fremtiden. 70 prosent, (versus 67 prosent i fjor) ønsker å fortsette å fly like mye i fremtiden, mot en mindre andel blant våre klimabevisste svenske venner (60 prosent). Danskene er minst villige til å endre sine flyvaner, med 72 prosent som svarer at de vil fly like mye i fremtiden.

Nordmenn har også minst dårlig samvittighet sammenlignet med sine nordiske naboer. Svenskene har i høyest utstrekning dårlig samvittighet for flyets klimapåvirkning når de bestiller flybilletter, hvor 40 prosent oppgir at de noen ganger får dårlig samvittighet, mot 32 prosent dansker, og kun 29 prosent nordmenn.

I flere år har KLM jobbet med å stimulere etterspørselen og utviklingen av biodrivstoff for flyet. KLM var det første flyselskapet som gjennomførte en kommersiell flyvning med biodrivstoff (mellom Los Angeles og Amsterdam) og lanserte i fjor Nordic Biofuel Program med fokus på det nordiske markedet.

– KLM har kommet langt med sitt bærekraftarbeid og vi er stolte over hva vi kan tilby våre reisende. Biodrivstoff, klimakompensering og bærekraftige måltider er for oss en selvfølgelighet og noe vi kommuniserer bredt til våre kunder. Men det finnes alltid rom for forbedring. Dårlig samvittighet ved billettbooking er et signal om at flyselskapene kan bli enda bedre på å forvalte sitt ansvar, sier Paul Terstegge.

Les flere saker om KLM HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town