logo-white

Norge – en av verdens mest ettertraktede kongressdestinasjoner

Norge er en av verdens mest ettertraktede kongressdestinasjoner, i følge en internasjonal rapport fra Union of International Associations (UIA). – Dette er flott og gir gode inntekter for norsk næringsliv, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Per-Arne Tuftin (Bilde: ©otoerres)

Norge forsvarer også i år sin posisjon blant de 20 mest ettertraktede kongressdestinasjonene i verden, på tross av en nedgang i antall kongresser til Norge, sammenlignet med rekordåret 2013. Dette i følge en årlig rapport fra Union of International Associations (UIA) over gjennomførte kongresser, organisert av internasjonale organisasjoner.

Svært lønnsomme gjester

– Det er flott at Norge blir sett på som en attraktiv kongressdestinasjon internasjonalt, og at vi beholder vår posisjon på tross av at konkurransesituasjonen tilspisses. Turistundersøkelsen viser at de internasjonale forretningsreisende har et gjennomsnittlig døgnforbruk på 3100 kroner, og er således et svært lønnsomt segment for norsk næringsliv, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Norway Convention Bureau (NCB) har gjennom sine beregninger funnet ut at den samlede verdiskapningen fra kongresser er på to milliarder kroner årlig i form av deltakeravgift, overnatting, transport, mat og drikke, shopping og skatter og avgifter.

– Med et budsjett på fire millioner kroner til markedsføringen av Norge som arrangørland for internasjonale kongresser, kan man trygt si at vi får god uttelling for pengene vi bruker. Det internasjonale møtemarkedet er ikke bare det mest lønnsomme segmentet innenfor reiselivet, men det gir også verdiskaping og ringvirkninger langt utover bransjen, sier Frode Aasheim, daglig leder i Norway Convention Bureau.

Han tror dagens situasjon aktualiserer et økt fokus på kongressmarkedet.

– I dagens marked hvor vi opplever en nedgang i andelen forretningsreisende, og et nasjonalt møtemarked uten vekst, er det viktig å fokusere på å tiltrekke seg et nytt og attraktivt internasjonalt marked, tror Aasheim.

Ikke så dyrt som alle tror

Forutsetningene til Norge for å ta en større andel av kongressmarkedet burde absolutt være tilstede. Norge er ikke bare en ettertraktet kongressdestinasjon, vi betraktes også som konkurransedyktig på pris. Oslo kongressenter ble for andre året på rad kåret til Europas syvende billigste kongressenter, ifølge European Convention Center Survey.

– Oslo kongressenter ble ikke bare syvende best prissatte kongressenter i Europa, de ble også ble nummer tre av hovedstedene i undersøkelsen, kun slått av Praha og Lisboa som er sett på som lavprisdestinasjoner. Dette er et sterkt signal om at man i aller høyeste grad får «value for money», og at Oslo er meget konkurransedyktig på pris sammenlignet med andre Europeiske storbyer, sier Tuftin.

– Det internasjonale møtemarkedet er et tøft marked å lykkes i, og Norge har rykte på seg for å være dyrt. Samtidig ser vi at våre priser er svært konkurransedyktige i forhold til andre Europeiske storbyer.  Utfordringen vår er å avlive myten om at Norge er så dyrt, avslutter Aasheim.

Fakta:

  • Innovasjon Norge og Norway Convention Burau (NCB) har siden 2009 jobbet målrettet sammen for å profilere og utvikle Norge som en møte-, insentiv- og kongressdestinasjon. Det er utviklet en felles nasjonal strategi for satsingen og gjennom samarbeidet drar vi nytte av hverandres styrker, kompetanse og nettverk.
  • Det er Union of International Associations (UIA) som hvert år rapporterer statistikken om verdens mest ettertraktede kongressdestinasjoner som omfatter møter og kongresser arrangert av internasjonale organisasjoner, der det er minimum 50 deltakere med varighet i minimum over to dager.
  • European Convention Centre Survey er en årlig undersøkelse som sammenligner pris mellom europeiske kongressenter.
  • I 2014 var 22 europeiske kongressenter inkludert i undersøkelsen som har som har som formal å gi et sammenligningsgrunnlag for arrangører av internasjonale møter og events.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn