logo-white

Norge er hottere enn noensinne

2016 går inn i rekken av rekordår for norsk reiseliv. Siste oversikt viste 11 prosent oppgang av utenlandske turister, og utviklingen ser ut til å fortsette inn i 2017. Ekstra gledelig er det å se at Norge tar større andeler av den globale turismen.

Utendørs restaurant på Aker Brygge i Oslo (Bilde: CH/visitnorway)

Solskinnshistorien fortsetter for norsk reiseliv, hvor siste oversikt fra oktober 2016 viste en oppgang på hele 11 prosent fra utlandet, og to prosent fra Norge. Det er spesielt gledelig å se at Norge stadig tar større andeler av verdens totale turisme – til og med september 2016 var den globale oppgangen på 3,7 prosent mens Norge kunne se tilbake på 13 prosent oppgang i utenlandske ankomster.

Bente Bratland Holm (Bildekilde: innovasjon norge)
Bente Bratland Holm (Bildekilde: innovasjon norge)

Det er også interessant å se på internasjonale Googlesøk om Norge som turistland. Dette nådde sitt høyeste punkt noensinne i juli 2016, noe som er med å underbygge Norge som en hot destinasjon.

– Alle indikatorene viser at verden virkelig har fått øynene opp for Norge. Vi registrerer en økning i alle markedene vi har en reiselivssatsing, bortsett fra Russland. Det er særlig påfallende å se utviklingen i Kina, med en oppgang på 36 prosent fra 2015 og Norge har nå flest kinesiske gjestedøgn i Skandinavia, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Tre overordnede punkter påvirket det internasjonale reiselivståret 2016  – valutaendringer, terrorisme og fallende oljepriser.

– Norge har hatt naturlige fordeler i denne sammenheng hvor kronen har vært relativt lav, og vi blir ansett som et trygt land. Men man må være kjent for å bli valgt, og vi ser en klar sammenheng mellom det vi sammen med partnerne våre har markedsført og hva som etterspørres, sier Bratland Holm.

Ny reiselivsdirektør ved spakene

Bratland Holm tok over spakene som reiselivsdirektør i Innovasjon Norge 2. januar i 2017. Med erfaring fra blant annet VisitOSLO, tidligere Norges Turistråd og NCB kjenner hun næringen godt, og har allerede startet arbeidet med en ny reiselivsstrategi. I tiden fremover ønsker hun blant annet å arbeide videre med å koble reiseliv, kultur, mat og kreative næringer.

– Reiselivet handler om flotte attraksjoner og vakker natur, i tillegg til byopplevelser, mat og kultur. Dette er viktige faktorer for å skape reiselyst i fremtiden, og vil bli løftet frem for å gi et bredere bilde av Norge, sier Bratland Holm.

Les også: Bente Bratland Holm blir Norges reiselivsdirektør

Disse norske stedene søkes det mest på

På oppdrag fra Innovasjon Norge har Google sett på internasjonale søk på Norge som reisemål i 2016. Høyest opp på listen kommer Oslo, mens ikoniske fjord-destinasjoner og Lofoten kommer like etter.

– Listen sammenfaller med egne funn, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

I tillegg til destinasjoner og reiselivstemaer har Google sett på hvilke norske artister, forfattere og oppskrifter det søkes mest på. Kygo er den store vinneren i musikkverdenen, mens Jo Nesbø og Karl Ove Knausgård inntar første og andreplass innen litteraturen.

– Siden Google søkene oppdateres kontinuerlig gir de viktige innblikk i hva som gir oppmerksomhet akkurat nå. Dette gjør oss i stand til å reagere kjappere, og være mer fleksible i markedsføringen, sier Bratland Holm.

Listene fra Google viser at søkene på Norge som reisemål går opp særlig i juli, men også januar. Ekstra interessant er det at tidenes høyeste søkstall var i juli 2016.

Store forventninger til 2017

Norges turistbarometers undersøkelse gjennomføres av Innovasjon Norge to ganger i året, før sommer- og vintersesongen. Turistbarometeret viser tro på en rekordvinter i 2017, særlig gjelder dette nordlys – og skidestinasjoner. Optimismen underbygges av bookingtall fra ForwaydKeys. Det er per i dag 28 prosent flere bestilte flybilletter til Norge første halvår 2017 sammenlignet med første halvår 2016.

Samtidig viser resultater fra merkevaretrackeren til Innovasjon Norge at interessen for å besøke Norge øker i viktige hovedmarkeder.

Det er derfor stor grunn til å tro på vekst også i 2017.

– Fremtiden er uforutsigbar, men prognosene er klare på at vi kan vente ytterligere volumøkning i året som kommer, sier Bratland Holm.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp