logo-white

Norges Taxiforbund: – NOK er nok. Uber skal ut!

Uber Norway AS viser fingeren til rettsstaten og velferdssamfunnet ved å fortsette sin ulovlige virksomhet i Norge. Nå er det nok. Vi krever at myndighetene nå sørger for at lov og rett blir overholdt. Det sier leder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund. Tirsdag den 10. januar kom den hittil strengeste dommen mot en ubersjåfør, som av Oslo tingrett fikk inndratt over 285.000 kroner av innkjørt inntekt og førerkortet for ett år. Mannen sa i retten at han var yrkessjåfør og mister dermed også jobben.

Saken føyer seg inn i en rekke av dommer mot ubersjåfører, men de fleste har unngått retten ved å godta bøter på 8.000 kroner, inndragning av bil fra tre til seks måneder og inndragning av all inntekt oppnådd på virksomheten. I tre saker, hvorav en i Borgarting lagmannsrett, har beslag av førerkort blitt opprettholdt etter anke på det punktet.

Les også: Taxiforbundet politianmelder Uber

Ikke delingsøkonomi

I tillegg til rundt 100 som alt har rettskraftige forelegg, har politiet fått 105 anmeldelser fra Norges Taxiforbund, som også har anmeldt selskapene som organiserer virksomhetene, og deres ledere.

Store deler av norske riksmedier og offentlighet trodde på Ubers spin om at de representerte noe nytt og epokegjørende for persontransporten. — Dette finnes det ikke lenger et fnugg av grunnlag for. Verken språklig eller er rettslig er det mulig å definere Uber som delingsøkonomi eller “samkjøring”.

Stort samfunnsproblem

Norges Taxiforbund har bedt om møte med politimesteren i Oslo for å få fortgang i saken mot så vel sjåførene som Uber-selskapene.

— Det er to år siden løyvemyndigheten i Oslo anmeldte selskapene, og det er helt uakseptabelt at de får fortsette lenger, sier Trevland.

– Uber skyver sjåførene foran seg inn i straffbare forhold, mens de selv tjener penger på hver tur og gir blaffen i lover og rettsapparat.

Uber skryter av at 150.000 har lastet ned deres app i Oslo-området.

— Det viser hvilket omfang aksepten for ulovlig og svart arbeid har fått. At dette legitimeres av ungdomspolitikere, medier og andre en skandale, og det må nå tas et oppgjør med det. Det er et samfunnsproblem langt forbi taxinæringen, sier Trevland.

Ikke bærekraftig

Internasjonalt styrkes kritikken mot Uber, som har samme strategi for å ta seg til rette overalt. Selskapet går med gigantunderskudd og subsidierer turene for å utkonkurrere lovlige drosjer. Mange stiller nå spørsmålstegn ved om deres forretningsmodell i det hele tatt kan overleve.

Kritisk journalistikk har vært nærmest fraværende i Norge. Noen medier har begynt å forstå hva Uber egentlig er, men de stor riksdekkende mediene er utrolig naive og lite oppdatert.

For å bidra til mer informasjon har Norges Taxiforbund startet Facebooksiden “Uber er ulovlig“.

Les flere relaterte nyheter HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?