logo-white

Norske forretningsreisende reiser oftest og er mest lojale

Ingen lands forretningsreisende er så ofte ute av kontoret som de norske. Ingen er heller så lojale mot bedriftens avtalepartnere. I tillegg forventer de hverken luksus eller høyere lønn som kompensasjon for å reise ofte. Det viser ny stor undersøkelse blant 6000 reisende fra hele verden.

– Norske forretningsreisende er mer opptatt av effektivitet enn av komfort. Å reise er en del av jobben uten at det forventes ekstra goder, høyere lønn eller særskilt status. Undersøkelsen viser tydelig at de norske ikke er som andre forretningsreisende. Samtidig er det stor global enighet om at det å møte mennesker ansikt til ansikt fortsatt er viktig for å kunne gjøre en god jobb, sier Anders Lindqvist, adm. direktør i Egencia Norge.

I gjennomsnitt drar forretningsreisende på 5,3 turer i året. Nederst på listen ligger Canada med 4,4 reiser, mens Norge ligger helt på topp med 6,7 reiser. På utsagnet om at de som reiser mye i jobben bør kompenseres med høyere lønn ligger Norge på bunnen med 11 prosent som er helt enige i dette. For samtlige land er andelen 21 prosent, med India på topp med 38 prosent.

Face-to-face viktig

Har FaceTime® erstattet den virkelige «Face to Face»-tiden? Ikke ifølge forretningsreisende som har besvart den tredje utgaven av «Egencia® Business Travel and Technology Study». I Norge sier 85 prosent at personlige møter er mer effektive og produktive, et syn som deles på tvers av aldersgrupper. Reisende i Australia, Canada, Kina, India, Storbritannia og USA sier det enda sterkere med hele 90 prosent i snitt, det samme gjør forretningsreisende i segmentet i høyere lederstillinger (91 prosent). I en tid der man kan koble seg opp og jobbe overalt setter forretningsreisende fremdeles pris på det personlige møtet.

Reising er også nær forbundet med suksess i arbeidslivet, ifølge de forretningsreisende. Mer enn to tredeler av de reisende som deltok i undersøkelsen (67 prosent) sier at de ville lykkes i mindre grad i sitt arbeid om de ikke reiste. Reisende i Australia, Canada, Kina, India, Storbritannia og USA er mest enige i dette med nivåer på over 70 prosent, det samme som for de i høyere lederstillinger. Egencias undersøkelse bekrefter behovet og tilliten til forretningsreiser som et personlig og profesjonelt verktøy.

– Vi støtter det viktige behovet for forretningsreiser ved å levere løsninger som reisende faktisk ønsker å bruke, sier Lindqvist. Hvis vi kan forbedre reisen for den enkelte samtidig som vi hjelper bedrifter å administrere og styrke bunnlinjen har vi gjort jobben vår. Klikkene fra våre reisende veileder oss hver dag i avgjørelsene vi tar og teknologien vi leverer mot en god brukeropplevelse, sier Lindqvist.

Kostnadskontroll

Personlige møter har aldri gått av moten, og det samme gjelder bedrifters behov for å kunne styre kostnadene forbundet med forretningsreiser. Når bedriftene har fått større kostnadsfokus er det de reisende som har fått føle trykket. Mer enn halvparten av de reisende (54 prosent) svarer at kostnader er den viktigste faktoren ved reisebestilling for deres bedrift. For Norge er tallet enda høyere, 58 prosent. Blant reisende som har opplevd en strammere reisepolicy de senere årene, føler mer enn tre fjerdedeler (78 prosent) at kostnadsbesparelser har vært det viktigste motivet.

De fleste forretningsreisende globalt sier at bedriftens reisepolicy ikke tar hensyn til deres preferanser. Femtifem prosent sier at policyen tar hensyn til deres behov bare til en viss grad, mens 8 prosent av de reisende forteller at bedriftens reisepolicy ikke tar særlig hensyn til deres ønsker – eller ikke i det hele tatt. Bare 38 prosent av de reisende sier at bedriftens reisepolicy tilfredsstiller deres behov meget godt. Når de blir møtt med restriktive retningslinjer som hindrer de reisende i å bestille det flyselskapet eller hotellet de ønsker, er rundt halvparten av dem villige til å bryte reisepolicyen. Det er således en mulighet for bedriftene å tilpasse reisepolicyen til de reisendes ønsker, og samtidig øke etterlevelsen av den.

– Det er viktig å ta tak i hva bedriftene kan gjøre bedre for å møte de reisendes behov og forbedre deres opplevelser. Våre funn er basert på det de reisende mener, og er fokusert på de fire nøkkelområdene valgmuligheter, komfort, sikkerhet og kommunikasjon. Vi anbefaler våre kunder å kontinuerlig forbedre reisepolicyen og tilpasse den endrede rammebetingelser og forventninger, sier Anders Lindqvist i Egencia Norge.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Winter Wondeland: Full vinter i februar 2024. Her tatt under World Cup for herrer i Kvitfjell (Foto: Alpinco)

Europa ser til Norge og Gudbrandsdalen

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge