logo-white

Norsk mat skal gi tyskere smaken på Norge

Tyskere er nysgjerrige på norsk mat. En undersøkelse* fra Innovasjon Norge viser at 65 prosent av tyskere mener det er gode matopplevelser og lokale spesialiteter å finne på ferien i Norge. Nå skal matprodusenter fra Fjell Norge, Fjord Norge og Trøndelag pirre tyske smaksløker ytterligere med lokale spesialiteter under en av verdens største mat og landbruksmesser, Internationale Grüne Woche (IGW) i Berlin.

En av verdens største mat og landbruksmesser, Internationale Grüne Woche (IGW) åpnet i dag i Berlin. (Foto: IN)

Messens norske avdeling ble åpnet av landbruks- og matminister Jon Georg Dale og divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Inger Solberg.

Stadig flere tyskere velger Norge som ferieland. I 2017 økte antall tyske gjestedøgn til Norge med to prosent sammenlignet med året før. Under Grüne Woche skal norsk lokalmat gi tyskere flere gode grunner til å besøke Norge.

– Norske råvarer er i verdensklassen, vi ønsker at norsk mat skal gi tyskere nok en grunn til å besøke Norge, sier Inger Solberg, leder for bærekraftdivisjonen i Innovasjon Norge.

Les også: Smaken av Fjell Norge, Fjord Norge og Trøndelag til Grüne Woche

Fjord Norge, Fjell Norge og Trøndelag er årets regionale utstillere. Her representert ved de regionale prosjektlederne. Foto: IN

Den norske restauranten — en av de beste

Den norske standen vil også i år inkludere den populære «Norske restauranten», kjent som en av de beste på IGW. Restauranten vil tilby en «a la carte» meny basert på norske råvarer og en tre-retters meny med smaker fra hele Norge. Restauranten har også en egen vaffelbar, hvor tyskere kan smake tradisjonelle vafler med blant annet brunost fra Brubekken Gård og røkelaks fra Rørvik.

Les også: Matinteresserte fra hele verden skal få smaken på fjord og fjell

Det beste av smaker fra fjord, fjell og Trøndelag blir servert de tyske besøkende. (Foto: IN)

På den norske standen, vil det også være mulig å kjøpe smaksprøver fra årets lokale utstillere. Smakene vil variere fra: Røkt sik med ørretrogn og krydderrømme, lammeburger i krydderbrød med syltet rødløk, Grillet vestlandsk Fjordfe fra Fjordfegarden med brønnkarsemajones, syltet løk og knekkebrød, tarespeket Sterling Kveite med algemajones, reinsdyrkjøtt og fenalår.

Rekordmange lokale bryggerier

En egen norsk bar med rekordmange norske øl, sider og brennevinsprodusenter stiller med smaksprøver. Her kan øltørste tyskere smake øl fra 16 norske ølprodusenter og fem siderprodusenter. Det er også en rekordoppslutning av norske brennerier i den norske baren i år hvor messedeltakere har mulighet til å smake på over 60 ulike norske akevitter.

– Vi opplever en økende interesse for norsk mat, stadig flere utenlandske turister oppgir mat som en av faktorene over hva som kjennetegner en ferie i Norge. Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal profilere Norge som en mat og reiselivsdestinasjon ved å styrke regional matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling. I år vil det være med rundt 60 stolte utstillere fra tre regioner i Norge som skal gi flere tyskere smaken på Norge, avslutter Inger Solberg, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.

Trøndelag på Grüne Woche i berlin (Foto: IN)

Les også: Norge på IGW for 30. gang  (2017) — History of the International Green Week Berlin: From local product mart to leading international trade fair  

Les flere nyheter om Grüne Woche i Berlin HER   Nettsidene til Grüne Woche finner du HER 

Fakta om Internasjonale Grüne Woche

  • Internasjonal Grüne Woche 2018 (IGW) arrangeres i Berlin mellom 19. — 28. januar. Dette er 83. gang messen arrangeres. IGW er en av verdens største messer for mat og landbruk.
  • På nasjonale stands presenteres matkulturer fra nærmere 60 land. Totalt deltar over 1,600 utstillere med over 100,000 produkter fra hele verden. Det ventes rundt 450 000 besøkende.
  • Norge deltar på messen for 31. gang i 2018
  • I 2018 vil det være rundt 60 utstillere fra tre regioner i Norge. Fjord Norge, Trøndelag og FjellNorge representerer i år Norge, norsk matkultur og reiseliv i Berlin.
  • Regionene har utarbeidet egne menyer og vil servere lokale delikatesser og smaksprøver til matinteresserte fra hele verden.
  • Innovasjon Norge, i samarbeid med den norske ambassaden i Berlin er ansvarlig for den norske deltakelsen under IGW, på oppdrag fra Landbruks -og matdepartementet.
  • Den norske deltakelsen på Grüne Woche skal bygge Norge som mat- og reiselivsnasjon. Målet er å styrke regionale matkultur gjennom nettverksbygging, innovasjon og produktutvikling

*Trackerdata: Innovasjon Norge gjennomfører ukentlige undersøkelser i de fleste av hovedmarkedene hvor Norge som turistdestinasjon markedsføres. Undersøkelsen inneholder spørsmål om sannsynligheten for å reise til Norge, og oppfatning av Norge som turistnasjon.

Den norske standen ble åpnet av landbruks og matminister Jon Georg Dale. (Foto: IN)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen