Den røde sykkelen og det hvite håret er blitt ikonisk for CPH BLONDE:
Anne-Grete Belmadani startet bloggen for fire år siden, med ønske om å utforske København på gateplan. Med det hvite håret og den karakteristiske røde sykkelen, som også går igjen i hennes logo, syklet hun rundt og begynte å stoppe opp både københavnere og turister på gaten – eller på sykkelstien, for å ta bilder og intervjue dem om deres yndlingssteder i København. Og de røde og hvite fargene er i dag blitt symbolet for både Anne-Grete og for bloggen. Det var også pga. den røde sykkelen CNN i sin tid fikk øye på henne, og ønsket å ha henne med i tv-programmet “The Perfect City”.
Det går fort for CPH BLONDE:
I 2014 vokste bloggen fra 3.000 til 10.000 månedlige lesere, bl.a. som resultat av samarbeide med Visit Copenhagen og den internasjonale motebloggen Copenhagen Cycle Chic. Og utviklingen stiger støtt.
I dag er mer enn 12.000 hver måned innom bloggen hennes. Hun dekker for det meste livsstilsevents, og lever av å tilby vinsmakinger og champagne happenings i København. Dessuten har Velorbis of Copenhagen spesialdesignet en luksussykkel til henne, i norske og danske farger, som leserne kan kjøpe via bloggen.
Anne-Grete Belmadani er lykkelig over kåringen og uttaler:
– Jeg er både stolt og glad over at bloggen min er kåret til den beste livsstilsbloggen om København. Men å være blogger er også av og til litt ensomt. Mellom spennende events er det mye jobbing bak skjermen, og det kan være vanskelig å merke responsen, det føles ofte som enveiskommunikasjon. Derfor gir det meg fornyet motivasjon når brukerne av Spotted by Locals nå kårer bloggen min – og ikke minst at det er brukerne selv som har bestemt det, sier Anne-Grete Belmadani.
Markedet for bloggere er i stigende vekst, både i Norge, Danmark og resten av verden:
Ifølge overskrift.dk er det flere og flere som i likhet med CPH BLONDE er begynt å blogge “œprofesjonelt”, og som tjener penger på det. I de første årene handlet bloggene om alt og ingenting.
Det var mest dagbogs-aktig å ha en blogg, men i dag er det noe helt annet. I dag er folk flinke til å skrive om bestemte emner: Den nye Iphone’n, planter eller mote, har Stefan Bøgh-Andersen fra overskrift.dk uttalt til tv2.dk (Kilde: TV2.dk, 24/8 2014).
Link til intervjuet med dansk TV 2 finner du HER (ekstern lenke)
Stefan Bøgh-Andersen, overskrift.dk sier til CPH BLONDE:
– Det som kjennetegner bloggerne i dag, er at de holder seg til et enkelt emne. Det er blitt profesjonelt å drive en blogg og denne tendensen er fortsatt støtt stigende, sier Stefan Bøgh-Andersen.
Gunnhild Bjørnsti, vinskribent for det norske magasinet Tara, begrunner Anne-Gretes suksess som blogger i et intervju på dansk TV2:
– Hun (Anne-Grete) er en kombinasjon av nordisk og internasjonal. (Kilde: TV2.dk, 25/1 2016)
Link til intervju dansk TV2 finner du HER (Ekstern lenke)
En av Spotted by Locals deltakerne i kåringen uttaler om CPH BLONDE:
– Anne-Grete er født i Norge, men forelsket seg i det pulserende livet i København. På bloggen hennes finner du artikler og fantastiske bilder som forteller om livet og begivenheter i København. Som hun selv sier på bloggen: I’m bringing Copenhagen to you.
FAKTA
Generelt om blogger i Danmark:
Det er omkring 80.000 blogger i Danmark. Av disse er ca. 20.000 “aktive”, dvs. nettsider som oppdateres jevnlig.
Om CPH BLONDE:
- 60 % kvinner, 40 % menn
- 70-80 % av leserpublikummet er norsk og dansk, og de siste 20-30 % er søreuropeiske og amerikanske lesere
- Var på dansk TV2 Lorry 25. januar i år. Se innslaget HER
- Blog: cphblonde.com