logo-white

Amerikanske politikere: – Norwegian en trussel mot USA`s nasjonale sikkerhet”

Amerikanske flyselskaper, fagforeninger og politikere fortsetter kampen mot Norwegians irske datterselskap NAI. Nå krever over 100 kongressmedlemmer at den nyvalgte presidenten Donald Trump trekker tilbake konsesjonen – og det på sin første dag i Det Hvite Hus. Kongressmedlemmene hevder blant annet at selskapet en trussel mot USA`s nasjonale sikkerhet.

Faksimile av brevet fra kongresspolitikerne til Donald Trump (screenshot: larsen.house.gov)
Faksimile av brevet fra kongresspolitikerne til Donald Trump. Klikk på bildet for å se større versjon (screenshot: larsen.house.gov)

Flyselskapene i USA og deres fagforeninger har trappet opp kampen mot Norwegian etter at det irske datterselskapet NAI (Norwegian Air International) fikk sin USA-konsesjon i månedskiftet november/desember.

Les også: Norwegians EU-selskap får amerikansk flytillatelse

Konsesjonsbrevet fra DOT kan lastes ned  HER (ekstern lenke) 

Nå har flyselskapene og de ansattes fagforeninger fått over 100 kongresspolitikere til å skrive et felles brev til påtroppende president Donald Trump. Her beskyldes Norwegians irske datterselskap (nok en gang red. anm.) for å bruke lavtlønnede piloter og kabinpersonale fra Asia, samt for regelshopping og bruk av bekvemmelighetsflagg, melder nettstedet travelmole.

Kongressmedlemmene mener at Norwegian setter amerikanske luftfartsjobber i fare og går  så langt at de karakteriserer selskapet som en trussel mot USA`s nasjonale sikkerhet. Nå håper  de at Donald Trump er riktig mann til å rydde opp i saken. Det ut fra de løftene han kom med før presidentvalget i november:

Faksimile fra Travelmole. Klikk for å se større utgave (Screenshot: travelmole.com)
Faksimile fra Travelmole. Klikk for å se større utgave (Screenshot: travelmole.com)

“Med tanke på ditt engasjement for å beskytte amerikanske arbeidsplasser og vår nasjonale sikkerhet, oppfordrer vi det til å tilbakekalle eller oppheve tillatelsen inntill Norwegian endrer sin forretningsmodell til en modell som ikke er avhengig av bekvemmelighetsflagg som truer den amerikanske flybransjen og vår nasjonale sikkerhet”, står det i brevet, som kan lastes ned HER (ekstern lenke).

Norwegian tilbakeviser

Norwegian tilbakeviser (nok en gang red. anm) beskyldningene i brevet fra de rundt 100 kongressrepresentantene. Selskapet sier ifølge Dagens Industri, at de tilbyr markedsmessige og konkurransedyktige vilkår på de stedene hvor de har baser. Årsaken til at datterselskapet NAI ble etablert i Irland ikke var skattemessige og arbeidsrettslige forhold. Siden Norge ikke er medlem i EU måtte de  etablere seg i et EU-land for å få tilgang til trafikkrettigheter. At valget falt på Irland har sammenheng med at landet har skrevet under på Cape Town-konvensjonen og at det har en vel ansett luftfartsmyndighet.

Les mer om Cape Town-konvensjonen på Luftfartstilsynets nettsider HER (ekstern lenke) 

Les tidligere saker om NAI – Norwegian Air International sin USA søknad HER, HER, HER og HER

kilder: travelmole.com, travelpuls.com,di.se, dn.no

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen