logo-white

Norwegian Escape slept ut i åpent hav

Norwegian Escape, snart det største skipet i Norwegian Cruise Line-flåten, ble sist uke sleps baklengs i 24 timer fra Meyer Wertf i tyske Papenburg,  langs Ems-elven og ut i Nordsjøen ved Eemshaven i Nederland. 

Fullføringen av Norwegian Escapes slep nedover elven Ems markerte en ny milepæl i det over 326 meter lange og godt  40 meter brede skipets historie. Norwegian Escape blir det første i rederiets Breakaway pluss-klasse. Ytterligere tre skip i samme klasse er bestilt hos Meyer Werft.

Andy Stuart (NCL)
Andy Stuart (NCL)

– Etter å ha sett sist uke med mine egne øyne hvor spektakulært Norwegian Escape allerede ser ut, er jeg begeistret for at skipet offisielt er på sin reise for å ønske gjester velkommen neste måned”, sier Andy Stuart, President og Chief Operating Officer for Norwegian Cruise Line.

– Som det første skipet i Breakaway pluss-klassen, vil det tilby det aller beste innen frihet og fleksibilitet for våre gjester, og vi gleder oss til å offisielt ønske skipet velkommen til flåten”.

Norwegian Escape forlot Meyer Werft baklengs og  gjorde først en smal passasje gjennom verftslusene, med kun 1,2 meter klarering mellom skipet og “støtfangerne” som var installert for anledningen langs styrbord side av slusene. Denne svært omhyggelige manøveren tok ca. to timer, med en maksimal hastighet på bare 0,2 knop. Den presise navigeringen inkluderte et team med to personer på broen, med én navigasjonsoffiser med ansvar for tilsynet av baugmanøvrene og den andre med ansvar for tilsynet av akterbevegelsen, som ble ledet av erfarne Ems-piloter.

Etter å ha passert gjennom slusene, fortsatte Norwegian Escape langs elva, med akterenden først. På grunn av den sterke fremdriften i akterdelen av fartøyet, vil det å seile akter først lette manøvreringen, som er en viktig komponent når man navigerer fartøyet gjennom slike trange passasjer.

Før skipet nådde sin endelige destinasjon i Eemshaven i Nederland på lørdag den 19. september, passerte Norwegian Escape gjennom flere trange passasjer, deriblant Weener-broen i Weener, Jann-Berghaus-broen i Leer og Ems-barrieren i Gandersum.

I Eemshaven skal skipet klargjøres og utrustes ytterligere for å ønske de første  gjestene velkommen ombord før kursen settes mot Nordsjøen og Atlanterhavet.

Norwegian Escape, snart det største skipet i Norwegian Cruise Line-flåten, vil fra og med den 14. november 2015  seile på ukentlige sju-netters cruise fra sin helårige havn i Miami til østlige Karibien. Med sine 164 600 brutto tonn vil skipet være det største noensinne med hjemmehavn i Miami året rundt. Hun tar 4 200 gjester med til tropiske reisemål i Karibien, deriblant St. Thomas på De amerikanske jomfruøyene, Tortola på De britiske jomfruøyene og Nassau på Bahamas.

Tidligere saker:

Mini-galleri (klikk for større bilde)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?