Opptil 85 prosent av gjelden skal omgjøres til egenkapital, en nyemisjon på 400 millioner NOK, samt reduserte leasingkrav på inntil 500 millioner dollar. Det er blant de viktigste punktene i Norwegians redningsplan.

Norwegian - Boeing B 787 - Dreamliner - langtidslagring - Stavanger lufthavn - Sola
En uke før den ekstraordinære generalforsamlingen kjemper Norwegian en kamp for å kunne oppfylle kravene til å få innfridd de statlige lånegarantiene på opptil tre milliarder NOK. (foto: ©otoerres)

Norwegian bekreftet mandag detaljene i selskapets redningsplan som skal behandles under en ekstraordinær generalforsamling den 4. mai. Tiltakene, som ble presentert gjennom en børsmelding, varsler tøffe krav fremover for et flyselskap som først regner med å være tilbake i normal drift i 2022.

Les også: Norwegian vil konvertere gjeld til egenkapital – Kaller inn til ekstraordinær generalforsamling 4. mai (april 2020)

For å klare målene foreslår Norwegian at opptil 85 prosent av gjelden konverteres til egenkapital. Dette skal skje ved å inngå avtaler med blant annet obligasjonseiere, långivere, leasingselskaper og leverandører. I tillegg foreslås det å styrke egenkapitalen 400 millioner NOK gjenom en emisjon.

Norwegian skal – ifølge Dagens Næringsliv, ha bedt leasingselskapene om å redusere sine krav med minst 500 millioner dollar.

De nåværende aksjeeierne i Norwegian vil – ifølge E24, sitte igjen med 5.2 prosent av selskapet etter at gjelden er omgjort til aksjer og før den foreslåtte emisjonen er gjennomført.

Les også: Norwegian over første hinder – oppfyller kriteriene for første del av statlig lånegaranti Norsk luftfart får inntil seks milliarder i statlig lånegaranti – Norwegian positive til myndighetenes tiltakspakke (begge mars 2020)

Norwegian regner med at virksomheten vil gå på sparebluss frem til 2021 og at selskapet først vil være tilbake i normal drift om to år – i 2022.

Se mandagens børsmelding her HER (ekstern lenke)

Flere relaterte saker finner du HER og HER

Kommentarer