logo-white

Norwegian med kraftig trafikkvekst og høy fyllingsgrad

Norwegians Boeing 737-800 over Praha (foto: ©otoerres)
Norwegians Boeing 737-800 over Praha (foto: ©otoerres)

Norwegian vokser kraftig i alle de europeiske markedene og hadde en kapasitetsvekst på 36 prosent og en fyllingsgrad på hele 85 prosent i tredje kvartal. Resultatet før skatt (EBT) ble 505 millioner kroner, mot 604 millioner i samme kvartal i 2013. Ekstra kostnader til innleie av fly og svak norsk krone påvirker resultatet i betydelig grad dette kvartalet.

Selv med en solid kapasitetsvekst fylles flyene betydelig bedre enn i samme periode i fjor. Fyllingsgraden i tredje kvartal var 85 prosent, opp tre prosentpoeng. Til sammen 7,1 millioner passasjerer fløy med Norwegian i tredje kvartal.Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick.

Resultatet før skatt (EBT) ble 505 millioner kroner, mot 604 millioner i samme kvartal i 2013. Kombinasjonen av svak norsk krone, manglende godkjenning fra det amerikanske transportdepartementet og kostnader knyttet til forsinkede fly påførte Norwegian store ekstrakostnader dette kvartalet. Innleiekostnadene, inkludert kostnader til ekstra drivstoff, samt hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer utgjorde også et betydelig beløp. Det samme gjorde ekstrakostnadene som følge av at det amerikanske transportdepartementet ennå ikke har gitt Norwegians europeiske datterselskap Norwegian Air International den nødvendige flytillatelsen til USA – som selskapet har krav på i henhold til Open Skies-avtalen.

– På den positive siden har vi fått mange nye kunder om bord i hele rutenettet og fyllingsgraden er solid. Vi har vunnet flere nye internasjonale kundemålinger og er igjen kåret til Europas beste lavprisselskap. Samtidig har vi hatt flere utfordringer, blant annet som følge av at vårt datterselskap i Dublin ennå ikke har fått tillatelse til å fly til USA, noe som har ført til at flyflåten ikke kan utnyttes optimalt. Tekniske utfordringer med langdistanseflyene har også gitt betydelige ekstrakostnader. Vi har imidlertid nå en langt mer stabil langdistanseoperasjon med flere fly i flåten enn tidligere. Ser vi lengre frem i horisonten, vil 2015 bli et konsolideringsår der veksten ikke vil være like høy som nå. Vi vil da også ha en enhetlig kortdistanseflåte når de eldre Boeing 737-300 maskinene fases ut for godt, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?