logo-white

Norwegian med milliardunderskudd

Norwegian kom ut av 2014 med et underskudd på 1050 millioner kroner, mot et overskudd på 322 millioner året før. Omsetningen økte med 25 prosent til 19.5 milliarder kroner. – Det er ingen grunn for å legge skjul på at 2014 har vært et svakt år for Norwegian. Samtidig ser vi ser flere lyspunkt ved inngangen til 2015. 2014 var preget oppbygging av selskapet internasjonalt, ikke minst betydelig satsing på langdistanserutene. Vi ser at vår vekststrategi gir resultater i form av et stadig sterkere fotfeste internasjonalt, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

For første gang på sju år  presenterer Norwegian et underskuddsresultat (©otoerres)
For første gang på sju år presenterer Norwegian et underskuddssresultat (©otoerres)

Norwegians 2014- resultat er preget av sterk omsetningsvekst, kapasitetsøkning og investeringer. Sikring av drivstoff for 2015 utgjør en stor utgiftspost med 459 millioner kroner, noe som igjen påvirker årsresultatet i betydelig grad. Store kostnader er dermed allerede tatt ved inngangen til 2015.

Første underskudd på sju år

Etter sju år med overskudd, legger Norwegian fram et negativt årsresultat. Omsetningen kom imidlertid opp i 19,5 milliarder kroner — en vekst på 25 prosent. Kapasiteten (ASK) økte med 35 prosent, men fyllingsgraden var likevel 81 prosent, opp tre prosentpoeng fra foregående år. Totalt 24 millioner passasjerer reiste med Norwegian i 2014, en økning på 16 prosent fra 2013.

vel 24 millioner fløy med Norwegian i 2014. Det er 16 prosent flere enn året før (©otoerres)
vel 24 millioner fløy med Norwegian i 2014. Det er 16 prosent flere enn året før (©otoerres)

For fjerde kvartal isolert ble det underliggende resultatet på samme nivå som i 2013. Underskuddet på -958 millioner skyldes i stor grad sikring av drivstoff for 2015 og svak norsk krone. Takket være overføringen av store deler av Norwegians flyflåte til datterselskapet Arctic Asset Aviation Ltd. (AAA), har imidlertid verdien av flyene økt i takt med dollaren. Dette har gitt en positiv effekt på 361 millioner på egenkapitalen, som i praksis utligner valutatapet på driften i fjerde kvartal 2014.

Årsaker som forklarer 2014-resultatet

Store valutasvingninger og sikring av drivstoff for 2015 har påvirket resultatet og belastet regnskapet med 690 millioner kroner for året sett under ett. Videre har forsinkelser på langrutene kostet selskapet 265 millioner kroner i 2014. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke til forsinkede passasjerer. Kostnader knyttet til manglende godkjennelse av EU-selskapets søknad om amerikansk flylisens utgjorde totalt 117 millioner kroner. «Enmannsstreiken» Parat iverksatte i forbindelse med tariffoppgjøret for de kabinansatte kostet alene hele 101 millioner kroner.

Fjerde kvartal 2014

For fjerde kvartal omsatte Norwegian for 4,6 milliarder kroner, en økning på 22 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Resultatet var -958 millioner kroner, mot -194 millioner kroner året før. I fjerde kvartal fløy 5,65 millioner passasjerer med selskapet, noe som utgjorde en passasjervekst på åtte prosent. Kapasitetsveksten gikk ytterligere opp mot slutten av året til 21 prosent, mens fyllingsgraden økte med tre prosentpoeng til 81 prosent.

Bjørn Kjos:

Norwegian-sjef Bjørn Kjos (©otoerres)
Norwegian-sjef Bjørn Kjos (©otoerres)

– Det er ingen grunn for å legge skjul på at 2014 har vært et svakt år for Norwegian. Samtidig ser vi ser flere lyspunkt ved inngangen til 2015. 2014 var preget oppbygging av selskapet internasjonalt, ikke minst betydelig satsing på langdistanserutene. Vi ser at vår vekststrategi gir resultater i form av et stadig sterkere fotfeste internasjonalt. Selv med store investeringskostnader har vi klart å redusere enhetskostnadene og fornyet flyflåten ytterligere slik at snittalderen nå er nede i 4 år.

– Vi går inn i 2015 med god etterspørsel etter flyreiser, og får full effekt av den lave oljeprisen allerede i første kvartal. Samtidig er det ingen tvil om at kostnadene må videre ned for å sikre selskapet konkurransekraft i et meget utfordrende marked, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Opel Astra Sports Tourer er en rimelig familiebil som gjorde det godt i NAFs familibiltest (foto: NAF)

Seks av 10 barnefamilier vil ha elbil

Royal Beach Club Collection vil tilby en kombinasjon av opplevelser for alle, fra slående strender og bassenger til bassengbarer, en rekke spisesteder  som restaurant, bar og salong, samt et gatemarked pluss praktiske opplevelser som tequila smaksprøver og matlagingskurs (Foto: Royal Caribbean)

Lanserer ny destinasjon i Mexico: Royal Beach Club Cozumel

Mormor och barnbarn på tåget (Bildkälla: SJ.se)

SJ släpper sommarens biljetter

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn