logo-white

Norwegian snudde minus til pluss i 2. kvartal

Flyselskapet Norwegian fikk et overskudd før skatt (EBT) på 456 millioner kroner i 2. kvartal 2015 mot et minusresultat på 137 millioner samme periode året før. Det gir en forbedring på  593 millioner kroner i forhold til 2. kvartal 2014. Fyllingsgraden for kvartalet er på 85 prosent. Utviklingen er god i alle Norwegians markeder. Det samme gjelder på langsdistanse hvor fyllingsgraden er over 90 prosent og passasjertallet mer enn fordoblet i forhold til samme tid i fjor. 

Fyllingsgraden i andre kvartal var 85 prosent, opp fem prosentpoeng sammenlignet med samme peiode i fjor. På langdistanserutene var fyllingsgraden enda høyere med 91 prosent. I andre kvartal fløy 324 000 passasjerer på Norwegians langsdistanseruter. Det er mer enn en fordobling fra fjoråret hvor passasjertallet var 139 000 dette kvartalet. Norwegian flyr nå 434 ruter i Europa, USA og Asia, hvorav 21 er langdistanseruter. Til sammen har Norwegian nå 28 langdistanseruter i salg og flere vil komme om få uker, blant annet London Gatwick — Boston.

I andre kvartal i år ble en ny Boeing 787 Dreamliner og to nye Boeing 737-800 faset inn. Norwegian har nå en flåte på 8 Dreamliner langdistansefly og vil fase inn ytterligere fire Dreamlinere neste år. Alle de nye Dreamlinerne som leveres heretter vil være større enn de Norwegian opererer i dag.

God utvikling i alle markeder

Til sammen 7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal — en økning på 9 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick, tett etterfulgt av OSL. Også de spanske flyplassene har solid vekst i antall Norwegian-passasjerer. I løpet av kvartalet har Norwegian lansert innenriksruter i Spania, samt helt nye ruter til Karibien og mellom Karibien og de amerikanske storbyene Boston, New York og Washington DC.

Selv med en svak norsk krone går enhetskostnadene ned, og noe som sikrer selskapet konkurransekraft fremover. Kostnadene til drivstoff har gått ned, og oppveier mer enn effekten av en svak krone. Nye fly bruker vesentlig mindre drivstoff enn eldre fly, noe som gir Norwegian en betydelig konkurransefordel. Norwegian har en av verdens yngste flyflåter med en gjennomsnittsalder på 4 år.

For andre kvartal omsatte Norwegian for nærmere 5,9 milliarder kroner, en økning på 16 prosent fra tilsvarende kvartal året før. På langdistanserutene var omsetningsveksten 60 prosent. Samlet kapasitetsvekst (ASK) var på 8 prosent for andre kvartal, mens trafikkveksten (RPK) var 15 prosent, noe som også henger sammen med at hver Norwegian-passasjer i snitt nå flyr vesentlig lenger enn før. Stadig flere kunder kjøper valgfrie tilleggsprodukter om bord.

Norwegian kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse

– Dette har vært et godt kvartal for oss, med en positiv utvikling jevnt over hele rutenettet, ikke minst på langdistanserutene. Vi har fylt flyene, lansert nye ruter til spennende destinasjoner og ikke minst fått gode tilbakemeldinger fra kundene i form av to Skytrax-priser, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegian ble i juni kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse, i konkurranse med flyselskap verden over. Norwegian vant også prisen for beste lavpriseselskap i Europa for tredje år på rad. Skytrax Awards regnes som den mest prestisjefylte og anerkjente prisutdelingen i flybransjen.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart