Kursen på Norwegianaksjene falt nesten 10 prosent da børsen åpnet torsdag formiddag. Årsaken var resultatet for 2. kvartal, som ble lagt frem torsdag morgen. Her fikk selskapet et resultat før skatt på 861 millioner kroner (NOK) mot 930 millioner samme periode i fjor. Resultatet var langt lavere enn forhåndstipsene lå på  rundt  1.7 milliarder.

Bjørn Kjos (NAS)

Norwegian skriver i en pressemelding at det noe svakere resultatet  blant annet skyldes høyere oljepris og passasjeravgiften i Norge. Fyllingsgraden for kvartalet er på 88 prosent. Utviklingen er jevnt god i alle markeder der selskapet har virksomhet.

Fyllingsgraden i andre kvartal har holdt seg på det høye nivået selskapet hadde i fjor på 88 prosent. Tatt i betraktning en kraftig økning i fjor, innebærer dette at Norwegian fyller flyene stadig bedre, hvilket også betyr en betydelig reduksjon i CO2-utslippene pr passasjerkilometer (RPK).

I andre kvartal er én Boeing 787 Dreamliner, åtte Boeing 737-800 og to nye Boeing 737 MAX-fly faset inn i flyflåten. Norwegian vil innen få år ha en flåte på minst 42 Dreamliner langdistansefly.

God utvikling i alle markeder

Til sammen 8,6 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal — en økning på 12 prosent. Den sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på Oslo Lufthavn og London Gatwick. I løpet av kvartalet har Norwegian startet opp transatlantiske flygninger med sine kort- og mellomdistansefly, etablert en ny langdistansebase i Roma og lansert sin aller første rute til Sør-Amerika (Buenos Aires).

Fra Skytrax 2017 Thomas Ramdahl (nr. fire fra venstre ) og Bjørn Kise (nr. tre fra høyre) mottar prisen sammen med ansatte fra Norwegians baser i paris, London og Oslo : (bilde: NAS)

For andre kvartal omsatte Norwegian for 7,8 milliarder kroner, en økning på 17 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Salg av 2,5 prosent Bank Norwegian-aksjer ga en positiv resultateffekt, og resultat etter skatt endte på 1,1 milliard. Norwegian økte kontantbeholdningen kraftig fra tre milliarder i fjor, til i underkant av seks milliarder i år. Både kapasitetsvekst (ASK) og trafikkvekst (RPK) var på 19 prosent for andre kvartal. Veksten fremover ventes å bli sterkere resten av året og Norwegians vekstanslag (ASK) er på 25 prosent for hele året.

Norwegian igjen kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse

I juni ble Norwegian kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse for tredje år på rad, i konkurranse med flyselskap verden over. Norwegian vant også prisen for beste lavpriseselskap i Europa for femte år på rad. SkyTrax Awards regnes som den mest prestisjefylte og anerkjente prisutdelingen i flybransjen.

Norwegian fikk levert to av sine aller første Boeing 737 MAX-fly i sommer. Norwegian er det aller første flyselskapet i Europa med denne flytypen, som er en oppgradert versjon av Boeing 737-800-flyene selskapet allerede flyr på sine kortruter. Den nye flytypen har en rekkevidde som muliggjør interkontinentale flygninger.

— Jeg er svært godt fornøyd med fyllingsgraden vi har dette kvartalet. Siden Norwegians oppstart i 2002 har nå mer enn 200 millioner passasjerer vist oss tillit og reist med oss, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

— Vi har hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly, høy oljepris og passasjeravgiften i Norge, noe som har hatt en negativ effekt på resultatet. Vi ser imidlertid positivt på utviklingen framover, både i form av billettsalg og forsalg de nærmeste månedene og nye rutelanseringer. Ekstra gledelig har det også vært å motta to internasjonale SkyTrax-priser. Dette ville aldri vært mulig uten alle våre dyktige medarbeidere og våre kunder som har stemt oss fram, sier Kjos.

Les hele kvartalsrapporten her: Norwegian Interim Report 2017 Q2

Les flere saker om Norwegian HER 

Kilder: norwegian, nrk, dn.no, hegnar online 

Kommentarer