Den legendariske duoen bak flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos og Bjørn Kise, ser ut til å være helt ute av Norwegian for denne gang. Derimot har de plukket opp stafettpinnen der de ga seg i Norwegian og satser nå tungt på billige langdistanse flyvninger med det nye selskapet Norse Atlantic Airways.

Boeing B 787 Dreamliner - Oslo Airport -Gardermoen 2012
Boeing B 787 Dreamliner Oslo Lufthavn (photo: ©otoerres)

Selskapet skal benytte seg av de moderne og langt mer miljøvennlige Boeing 787 Dreamliners flyene for å presse prisene så lavt som mulig. Med hyppigheten nye flyselskaper lander på Gardermoen og Oslo Børs kan det snart være på tide at man finner på noe annet. Skulle du fortsatt la deg friste til å stadig prøve nye flyselselskaper kan denne linken være et godt tidsfordriv på gate.

Norse Atlantic inntar storbyene

Selskapet melder på sine egne hjemmesider at de i første omgang vil fokusere på de mest sentrale byene på begge sider av atlanteren. Dette betyr at rutenettet til å starte med vil inkludere Los Angeles, Miami, New York, London, Paris og Oslo.

De erfarne stifterne bak selskapet har ymtet bortpå at det kan være aktuelt med flere sentrale lokasjoner så snart slots er sikret for det grunnleggende nettverket.

Det forventes at billettene til de første flygningene vil legges ut for salg høsten 2021 og det første flyet skal etter planen ta av i desember 2021. Med seg på laget har duoen Bjørn også med seg erfarne bransjefolk fra OSM Aviation som har lang fartstid i både norsk og internasjonal flytrafikk.

Fleksibilitet og strømlinjeformet organisasjon

Mange spekulerer i at Norwegian gründerne med sitt nye selskap forsøker å oppnå suksess der de tidligere feilet med den storslåtte satsingen Norwegian hadde på langdistanse. Med sitt nye selskap skal de ha høyere fokus på lav kost både på drift og tilbudssiden, men også legge opp til omfattende bruk av eksterne samarbeidspartnere. Dette vil gjøre at selskapet i langt mindre grad trenger egne crew og infrastructure og kan operere med en rimeligere modell.

Samarbeidet med eksterne partnere skal også fungere som en feeder avtale slik at flyene fylles opp og optimal utnyttelse av stolene ombord. Dette vil gjøre det mer levedyktig å tilby langdistanse og kan være en attraktiv avtale for flere mindre aktører på markedet i dag. Det flyr nemlig halvtomme fly over atlanteren på en daglig basis og vedlikehold og drifting av disse er store kostnadsposter for små aktører. Et økt nettverk av partnere vil derfor kunne komme inn som et friskt pust i atlanterhavstrafikken som lenge har vært dominert av de største aktørene.

Kommentarer