Onsdag formiddag landet Norwegians aller siste fabrikknye Boeing 737-800-maskin på Oslo lufthavn. Flyet kom rett fra Boeingfabrikken i Seattle og er flyselskapets egeneide fly nr. 100 av denne typen.

Snorklipping i Boeing’s Delivery Centre, Seattle: Fra venstre flykaptein Sven Fermann Hermansen, Norwegians COO Asgeir Nyseth og Norwegiansjef Bjørn Kjos, sammen med representanter fra Boeing (bildekilde/fotograf: Boeing)

For Norwegian er dette en stor milepæl da det markerer avslutningen på et viktig kapittel i selskapets historie; det var disse flyene som muliggjorde selskapets suksess og vekst. Det er den oppgraderte og enda mer miljøvennlige flytypen Boeing 737 MAX 8 som fremover skal erstatte Norwegians Boeing 737-800-fly.

I dag har Norwegian en flåte som består av 148 fly; 118 av typen Boeing 737-800, 24 787 Dreamlinere og seks Boeing 737 MAX-fly – både egeneide og leasede. Selskapet har ytterligere 200 fly i bestilling og vil i løpet av 2018 få 25 fabrikknye fly i flåten.

Norwegians aller første fabrikknye Boeing 737-800 (LN-NOB /Edvard Grieg) landet på Oslo lufthavn lørdag den 26.
januar 2008 etter en ni timer og seks minutter lang flytur fra Boeing Field i Seattle (foto: ©otoerres)

– Denne flyleveransen markerer slutten på en æra for Norwegian. Da vi introduserte Boeing 737-800 i flåten for 10 år siden, gjorde vi det for det var et moderne og drivstoffeffektivt fly med lave driftskostnader. Nå starter vi et nytt kapittel i Norwegians historie med leveranse av over 100 Boeing 737 MAX-fly som er enda mer drivstoffeffektive, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos

Norwegians “siste” Boeing 737-800 fremme på Oslo Lufthavn (Foto: Andrew David Marks)

I 2017 tok Norwegian leveranse av seks Boeing 737 MAX-fly og var dermed første flyselskap i Europa med den nye flymodellen som er en oppgradert versjon av Boeing 737-800. I år tar Norwegian leveranse av 12 fabrikknye Boeing 737 MAX. Denne flytypen trafikkerer Norwegians transatlantiske ruter mellom den amerikanske øskysten og europeiske byer Cork, Dublin, Belfast, Shannon, Edinburgh og Bergen.

Boeing 737 MAX er rundt 20 prosent mer drivstoffeffektiv enn sin forgjenger, Boeing 737-800. Norwegian har en av verdens yngste og mest miljøvennlige flyflåter med en gjennomsnittsalder på 3,6 år.

Les også: Europas første Boeing 737MAX landet på Oslo Lufthavn – Les flere saker om Norwegian HER 

Norwegian fikk levert sju fabrikknye Boeing 737-800 i løpet av det første året 2008. Siden er det kommet over 150 fabrikknye fly til selskapet fra den amerikanske flyprodusenten . Bildet er fra første fly LN-NOB/ Edvard Grieg som ble levert i januar for 10 år siden (foto: ©otoerres)

Norwegians “siste” Boeing 737-800 (foto: Atle Straume)

Kommentarer