logo-white

Kan gi kortere kolonnekjøring

En ny, helautomatisk bom er nå satt i drift på riksveg 15 på Grotli på østsida av Strynefjellet. Ved hjelp av den kan kolonnestrekningen over fjellet kortes ned med 15 kilometer.

Bom - Rv 15 - Grotli - Strynefjellet - Innlandet fylke
Den nye bommen ved Grotli på rv. 15 kan korte ned kolonnekjøringa over Strynefjellet med 15 kilometer. (Foto: Eli Ramstad, Statens vegvesen)

– Det er fiberutbygginga til Grotli som gjør at det nå er blitt mulig å få opp en helautomatisk bom her, sier seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen om den nye bommen som står rett vest for Grotli Høyfjellshotell i Skjåk.

Fram til nå har kolonnekjøringa fra østsida av Strynefjellet startet 15 kilometer lenger ned, ved bommen på Billingen, selv om det har vært farbart opp til Grotli.

En bom nærmere fjellet har lenge vært et ønske fra brøytemannskapene som kjører kolonner over fjellet.

– Ny bom ved Grotli gjør at lengda på kolonnekjøringa kan bli redusert med halvannen mil når været tillater det og det er forsvarlig. Erfaringene tilsier at dette er tilfelle ganske ofte, særlig i siste halvdel av vinteren, sier Asbjørn Stensrud.

Redusert kolonnestrekning er en stor fordel for trafikanter som skal hele veien over fjellet, men også for hytteeiere, hotellgjester og næringsdrivende som skal til Grotli østfra siden de ikke lenger trenger å kjøre i kolonne like ofte som før.

Bom for trafikantenes sikkerhet

Både den nye bommen på Grotli og den gamle på Billingen er helautomatiske. Det vil si at de blir styrt fra Vegtrafikksentralen i Oslo. Der følger de med på vær- og føreforhold via værmeldinger og webkameraer samtidig som de har kontakt med brøytemannskapene på fjellet.

– Vi gjør alt vi kan for å holde Strynefjellet åpent så trafikantene kan ta seg over fjellet på egen hånd. Men når værforholdene gjør det uforsvarlig å kjøre over alene, steger vi vegen og innfører kolonnekjøring. Da loser brøytemannskapene bilistene over fjellet med en brøytebil foran kolonna og en bak, sier Stensrud.

– I blant, når været er så dårlig at det er umulig å holde vegen over fjellet åpen, må vi stenge for all trafikk. Da er det viktig å ikke ta seg forbi bommen selv om været kanskje ikke ser så dårlig ut der, sier han,

– Lenger oppe på fjellet kan det være mye verre.

Når vegen er stengt, jobber mannskapene fortsatt med å brøyte, så sant det er forsvarlig. Det er for å kunne åpne vegen igjen så fort som mulig når været tillater det.

Se Vegevesenets liste over fjelloverganger HER (ekstern lenke)

Les Vegvesenets råd om kolonnekjøring HER (ekstern lenke)

Se Vegvesenets liste over webkamera langs vegnettet HER (ekstern lenke)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene