logo-white

Ny fransk flygelederstreik: Ryanair ber EU holde luftrommet åpent

Ryanair ber nok en gang EU-kommisjonen ta de nødvendige grep for å hindre stenging av  luftrommet over Europa under den nye flygelederstreiken i Frankrike -  den tredje iløpet av to uker og den 43. siden 2009.

Kenny Jacobs er Ryanairs markedssjef (ryanair.com
Kenny Jacobs er Ryanairs markedssjef (ryanair.com

Denne grunnløse aksjonen viser at en knøttliten fransk fagforening kan holde “single sky” og “open skies” avtalene i Europa som løsepenger, samtidig som de franske myndighetene beskytter sine egne innenlandsruter i Frankriket, mens 1000 vis av flyruter fra England, Irland, Spania og Italia — som hverken lander eller tar av i Frankrike — blir kansellert, og 100.000 vis av flypassasjerer får sine reiseplaner forkludert.

Les også: Ny flygelederstreik i Frankrike

EU-kommisjonens har sviktet i å forhindre disse gjentatte aksjonene som igjen gjør narr av “single European market” og EU-kommisjonens leder Junckers uttalelser om å gjøre Europa mer konkuransedyktig. Ryanair og andre EU flyselskaper har gjentatte ganger tatt opp denne problemstillingen med EU-kommisjonen, for å få innført to enkle tiltak som vil redusert effekten ovenfor forbrukerne mot denne type aksjoner fra flygeledere:

  • (a) Franske flygelederforeninger må underlegges bindende voldgift for å finne løsninger på deres krav, ingen streik, eller
  • (b) å tillate at andre flygeledere i Europa kan kontrollere overflyvninger i fransk luftrom, mens de franske flygelederfagforeninger er i streik.

Ryanair henstiller også til europeisk rettsvesen om å reversere tidligere rettsavgjørelser hvor EU flyselskaper må kompensere flypassasjerer når flygeledere er i streik, flyselskapene har ikke noen kontroll over dette, og flyselskapene kan fremdeles ikke kreve at slike utbetalinger blir tilbakebetalt fra de franske flygelederens fagforeninger (kompenasjonen overgår i mange tilfeller den faktiske prisen som er betalt for flybilletten).

Ryanair’s CMO Kenny Jacobs sier:

– Det er på tide at EU-kommisjonen nå tar affære for å beskytte de europeiske flypassasjerenes rettigheter, flypassasjerene blir stadig vekk holdt som løsepenger av de franske flygelederenes fagforeninger. Man kan ikke få et effektivt «single market» i Europa, når man tillater at en mikroskopisk fagforening i Frankrike kan stenge ned halvparten av luftrommet i Europa, som igjen medfører at 1000 vis av flyruter blir kansellert eller forsinket, og passasjerene på disse flyrutene kan ikke bli ombooket fordi alle andre flights allerede er fullbooket på grunn av høysesongen rundt påsken.

– Vi ber om at alle passasjerer som blir påvirket av aksjonene denne uken, om å signere underskriftskampanjen til Ryanair, www.KeepEuropesSkiesOpen.com, og vi henstiller også til EU-kommisjonen om å forhindre at luftrommet i Europa igjen blir stengt på grunn av franske flygeledere. Flyselskapene og våre passasjerer er grundig lei av denne utpressingen, og bli holdt som løsepenger av denne mikroskopiske franske flygeleder fagforeningen, mens EU-kommisjonen og det europeiske rettsvesenet står på stedet hvil og gjør intet.”

Les også:  A4E calls on EU to defend travellers as Europe faces another air traffic control strike in France  

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp