– Jeg har i dag undertegnet en luftfartsavtale mellom Norge og Storbritannia som skal regulere ruteflyvninger mellom våre to land når overgangsperioden utløper 31.12.2020 og EØS-avtalen slutter å gjelde for Storbritannia, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Knut Arild Hareide - Luftfartsavtale  Norge - Storbritannia - Brexit - 2020
Luftfartsavtalen mellom Norge og Storbritannia ble undertegnet av ambassadør Richard Wood og samferdselsminister Knut Arild Hareide i Oslo onsdag den 16. desember 2020. (Foto: Kjell Brataas/SD)

Den nye luftfartsavtalen mellom Norge og Storbritannia sikrer at så mye som mulig av dagens rutetrafikk kan fortsette uavbrutt, og den gir også rom for økt trafikk. Uten en slik avtale ville ruteflyvninger mellom Norge og Storbritannia stoppe opp fra dette tidspunktet.

– Storbritannia er et viktig land for oss, og mye flytrafikk går til eller via Storbritannia. Jeg er derfor meget tilfreds med å få en avtale på plass, sier Hareide som undertegnet avtalen sammen med Richard Wood, Storbritannias ambassadør til Norge.

EU jobber med at deres avtale med Storbritannia også skal omfatte flysikkerhet. Dersom det blir resultatet, må Norge også ha en tilsvarende avtale om flysikkerhet med Storbritannia. Samferdselsdepartementet er i dialog med Storbritannia og Europakommisjonen om dette.

EU har nylig publisert beredskapstiltak i form av forordninger blant annet når det gjelder grunnleggende flyforbindelser og flysikkerhet. Den norske holdningen er at forordningen ikke må tas inn i EØS-avtalen og at Norge anvender vår fremforhandlede avtale isteden.

Dette avklares med EU i løpet av de kommende dagene. Når det gjelder forordningen om flysikkerhet, mener Samferdselsdepartementet derimot at denne bør tas inn i EØS-avtalen for å sikre like konkurransevilkår for norske luftfartsaktører.

Kommentarer