logo-white

Ny stamveg Østlandet – Vestlandet: Vegvesenet vil prioritere vegene over Haukeli og Hemsedal

Statens vegvesen vil at vegene over Haukeli og Hemsedal skal bli nye hovedforbindelser mellom Østlandet og Vestlandet. Dette kommer fram i en ny utredning som Statens vegvesen har gjennomført. Den ble i januar 2015 presentert i Oslo – og overlevert til daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Den raskeste bilveien mellom Østlandet og Vestlandet er FV 337. Suleskarsveien som går mellom Sirdal  og Setesdal er kun åpen i sommerhalvåret  (©otoerres)
FV 337. Suleskarsveien, som går mellom Sirdal og Setesdal, er i dag den raskeste bilvegen mellom Østlandet og Vestlandet. Vegen er kun åpen i sommerhalvåret (©otoerres)

– Det er nå behov for å plukke ut noen få hovedforbindelser for å sikre at det blir nødvendige midler til større utbygginger av disse. E134 over Haukeli og riksveg 7/52/E16 over Hemsedal bør prioriteres når forbindelsene mellom øst og vest skal utbedres, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes.

Alle forbindelsene over fjellet har viktige regionale og lokale oppgaver, men denne utredningen har fokus på de nasjonale oppgavene.

– Disse to hovedvegforbindelsene betjener ulike områder. Sammen gir de mindre sårbarhet og større pålitelighet, sier Aksnes

Vil ha E134 over Haukeli

– På bakgrunn av den samfunnsøkonomiske analysen foreslår vi en langsiktig strategi der E134 gis høyeste prioritet. Med utbygging av ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen vil E134 kunne betjene hele området mellom disse byene. Vi ønsker en utbygging av vegen på hele strekningen mellom Drammen og Haugesund, sier Aksnes.

Rapportens framside (vegvesen.no)
Rapportens framside (vegvesen.no)

Hele rapporten kan leses/lastes ned HER

En utbygging av forbindelse fra E134 mot Bergen fra Jøsendal via Odda gir en rask rute mellom Bergen og Oslo og god samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

– Det finnes flere mulige traséer for en slik veg – og her foreslår Vegvesenet en konseptvalgutredning (KVU) for å analysere de ulike konseptene, sier fungerende vegdirektør Aksnes.

En strekning via Rauland gir vesentlig større nytte enn via Seljord, men det kan være konflikt mellom nasjonale og lokale interesse. Aksnes mener at valget av konsept bør analyseres i samme KVU som for armen til Bergen.

Også rv 52 over Hemsedal E134 kan ikke være den eneste forbindelsen mellom Østlandet og Vestlandet som det satses på.

– Vi mener riksveg 52 over Hemsedal er det strategisk mest framtidsrettede alternativet ved siden av E134. Det gir raskere forbindelse mellom Oslo og Bergen og gir samtidig videre utviklingsmulighet mot Sogn og Fjordane og Sunnmøre. Her foreslår vi også at man utreder en ny bru på rv 5 for å erstatte ferjesambandet Fodnes – Mannhelle, sier Lars Aksnes.

Store utfordringer

– Vi må gjøre mange små og store tiltak for å sikre god og vintersikker trafikk på de ulike fjellovergangene mellom Øst og Vest. For å få en langsiktig akseptabel situasjon er det behov for større utbygginger, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes om arbeidet.

Han mener det er behov for en sterkere prioritering av hvilke vegforbindelser det skal satses på. Utredningen skal gi grunnlag for å fastlegge en strategi for utviklingen av øst-vest forbindelsene for prioriteringer i kommende revidering av Nasjonal transportplan.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy