Amadeus-undersøkelsen viser en positiv utvikling for reisebransjen. 50% av de reisende ser for seg å reise på forretningsreiser senere i år. Den globale undersøkelsen dekker ni markeder og gir innsikter i de reisendes holdninger og tanker omkring reiserestriksjoner, digitale helsedata og bærekraftig reisevirksomhet.
Noen viktige innsikter fra undersøkelsen:
På spørsmål om villighet til å dele personlige helsedata viser undersøkelsesresultatene:
- 93% av de reisende er villige til å oppgi personopplysninger for å oppnå en effektiv bruk av
- digitale helsesertifikater, en liten økning sammenliknet med 91% i februar 2021
- Nesten halvparten (48%) av forretningsreisende er villige til å oppgi sine helsedata for å besøke en konferanse eller et arrangement, mens 36% av fritidsreisende er villige til å gjøre det for en utflukt eller aktivitet på destinasjonen.
På spørsmål om hvilken type teknologi som skulle øke følelsen av trygghet i forbindelse med
å reise i løpet av i løpet av de kommende 12 månedene:
- Mobilapper som gir varsler og meldinger i løpet av reisen (44%)
- Automatiserte og fleksible avbestillingsregler (40%)
Hvilke løsninger tror de reisende kan bidra til å gjøre bransjen mer bærekraftig på lang sikt:
- Nesten halvparten (46%) av de reisende sa bedre tilgang til grønne reisealternativer, for eksempel el-fly eller tog.
- 41% sier at større åpenhet og innsyn i reiseleverandørenes bærekraftpolicy ville være til
- hjelp
Selv om mottakeligheten for reiser i løpet av neste år er høy, må reisebransjen hele tiden vurdere hvordan man på best mulig måte kontinuerlig kan respondere på reisendes usikkerhet ettersom reisemiljøet fortsetter å endre seg.
De tre største usikkerhetsmomentene for de reisende er:
- Redsel for å få COVID-19 i løpet av reisen (41%)
- Selvisolering eller karantene før og etter reisen (41%)
- Endrede reiserestriksjoner som fører til avbestilling i siste liten (37%)
Decius Valmorbida, President, Travel, Amadeus, sier:
– Denne undersøkelsen viser at sulten på å reise fortsetter å vokse, og at reisende setter pris på fremskritt innenfor områder som berøringsfri teknologi, digital helseinformasjon og bærekraftig reiser. Nå er tiden inne for å lytte enda mer til de reisendes behov, slik at vi kan bygge opp igjen bransjen vår på en mer reisendefokusert, motstandsdyktig og bærekraftig måte.»
Les hele rapporten HER