Visitnorway.com er Innovasjon Norges viktigste portal for markedsføring av Norge som reisemål. Nå har vi lansert en ny og forbedret versjon av det prisbelønte nettstedet.
Det er en gledelig økning i interessen og etterspørselen etter ferier i Norge. Det ser vi blant annet på besøksstatistikken for visitnorway.com, som i 2015 hadde 21,8 millioner besøkende. Dette tilsvarer en økning på +3,3 prosent fra 2014. Besøket fra Kina hadde størst vekst med 234Â 000 besøk, som var hele 77 prosent økning fra året før. Den travleste måneden var i juli med over 2,3 millioner besøk på sidene. Visitnorway eies og driftes av Innovasjon Norge og publiseres i 15 versjoner, på en lang rekke språk.
Nytt visuelt og redaksjonelt innhold
En gunstig kronekurs bidrar til at mange, som tidligere styrte unna Norge fordi kostnadene ville blitt for store, nå har muligheter til å realisere norgesferien. Derfor var timingen svært god for å nettopp i disse dager lansere en ny og oppgradert portal.
Resultatet har blitt et Visitnorway med helt nytt visuelt og redaksjonelt innhold. De nye sidene tar brukeren med på en reise i Norge med store bilder, video og 360-foto og inneholder tusenvis av oppføringer fra reiselivsbedrifter i hele Norge, som blant annet kommer fra lokale turistkontor eller destinasjonsselskap.
– Antall redaksjonelle artikler er kuttet, men besøkende vil fortsatt finne god, relevant informasjon for å kunne planlegge sine norgesferier. Presentasjoner av norske reiselivsbedrifter er viet en langt mer fremtredende plass enn tidligere. Brukerne kan legge bedriftene i en «koffert» som kan deles, og man kan lage reiseruter basert på disse, sier ansvarlig for visitnorway.com, Hans Petter Aalmo.
Et naturlig førstevalg
Nettstedet er kjent for å by på flotte bilder av storslått norsk natur og reiseforslag. Nå vil redaksjonen i større grad enn tidligere også prioritere å løfte fram spennende byer, norsk mat, arkitektur og design.
– Vi ønsker at Visitnorway skal fortsette å være et naturlig førstevalg for alle som planlegger norgesferien. Ved at vi nå engasjerer enda mer visuelt og interaktivt håper vi å holde på vår posisjon som en av verdens beste reiselivsnettsider— og slik bidra til at mange velger å feriere i Norge, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.