logo-white

Ny vurdering av fremtiden til Moss lufthavn Rygge

Regjeringen vil ta en ny vurdering av fremtiden til Moss lufthavn Rygge, som ble nedlagt i oktober 2016 – for over fem år siden.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil vurdere om flyplassen på Rygge i Østfold skal åpnes igjen for sivil passasjertrafikk fremfor at det bygges en tredje rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen, melder NRK.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Foto: Fredrik Naumann/Felix Features)

Samferdselsministeren opplyser til Stortinget at regjeringen ønsker å sette ned et uavhengig utvalg som skal se på den fremtidige kapasiteten på Gardermoen. Et av spørsmålene som skal utredes er om det skal bygges en tredje rullebane ved hovedflyplassen eller at Rygge skal tas i bruk som en avlastningsflyplass.

Moss lufthavn Rygge ble nedlagt for sivil passasjertrafikk fra 1. november 2016. Årsaken var den såkalte “flysete/flypassasjeravgiften” som ble innført av den daværende regjeringen. Ryanair valgte da å legge ned sin base på Østfoldflyplassen mens selskapets flyvninger ble flyttet til Oslo lufthavn Gardermoen og Torp Sandefjord lufthavn.

Les også: Siste fly fra Rygge (oktober 2016)

Det har de siste årene vært gjort flere forsøk på å gjenåpne Rygge for sivil flytrafikk – og alle har feilet. Høsten 2021 meldte Jotunfjell Partners – som har eid den sivile delen av flyplassen (terminalbygg, parkeringshus og flyoppstillingsplasser) siden 2017, at de ønsket å selge Rygge Sivile lufthavn- RSL.

Les også: Rygge skal selges (september 2021)

Rygge ble bygget som en millitær flyplass i årene 1952-1954 som et resultat av den første baseavtalen mellom Norge og NATO/USA fra 1950. Byggingen ble finansiert med infrastrukturmidler fra NATO. Også byggingen av Bergen lufthavn ble i den samme perioden finansiert på denne måten.

Rygge er sammen med Harstad-Narvik lufthavn Evenes og Stavanger lufthavn Sola endel av den nye baseavtalen mellom Norge og USA, som skal behandles av Stortinget våren 2022.

Les også: Kjemper for gjenåpning av Rygge (oktober 2021) – Jotunfjell åpner for å selge Rygge (mai 2020) – Rygge med nytt navn på nettsiden: Oslo Rygge Low Cost Airport 2021 (mars 2020) – Ryanair vurderer comeback på Rygge (februar 2018) – Jotunfjell Partners har kjøpt Rygge Sivile Lufthavn AS (april 2017) – Private investorer vil kjøpe Rygge – NAV åpner eget kontor på Moss lufthavn Rygge – Taper 171 millioner på Rygge-nedleggelse – Ryanair legger ned alt på Rygge og starter Gardermoen -Stansted – Moss lufthavn Rygge legges ned

Les flere saker om Rygge HER, samt om flyseteavgiften HER og HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?