Redningsselskapet sjøsetter i 2015Â tre nye, topp utstyrte og raske redningsskøyter i Fosnavåg, Moss og Hvaler. Samtidig etableres det sjøredningskorps i Namsos, Fredrikstad og Horten.
— Når et liv står på spill, teller hvert sekund. De nye redningsskøytene gjør at vi kommer enda raskere på plass for å hjelpe. Vi fornyer og moderniserer flåten vår jevnlig. Slik bidrar vi til å styrke beredskapen langs kysten vår, sier generalsekretær Lind i Redningsselskapet.
Redningsselskapet har i dag 48 redningsskøyter langs norskekysten og på innsjøene Mjøsa og Femunden. I løpet av 2015 skal Redningsselskapet etablere sjøredningskorps med frivillige i Namsos, Horten og Fredrikstad, og stasjonere en redningsskøyte på hvert sted.
— Dette er et ytterligere bidrag til å gjøre kysten vår enda tryggere, sier Lind.
Fosnavåg: RS 158 «Idar Ulstein»
De tre nye redningsskøytene som skal sjøsettes i 2015 er under bygging hos Swede Ship i Sør-Sverige.
Redningsskøyta som skal stasjoneres i Fosnavåg er en helt ny skøytetype: Ulstein-klassen. Ulstein-gruppen har bidratt med 20 millioner kroner, og redningsskøyta skal hete RS «Idar Ulstein» til minne om konsernets tidligere adm.dir. og styreleder.
— RS «Idar Ulstein» blir Redningsselskapets nye flaggskip, og er bygget for å operere i værutsatte områder. Den kommer til å hjelpe tusenvis av mennesker på sjøen, sier Rikke Lind.
Moss: RS 159
De 80 frivillige i Redningsselskapets sjøredningskorps i Østfold får en ny redningsskøyte i Bergesen-klassen i løpet av våren. RS 159 erstatter RS «Sundt», og blir stasjonert i Moss.
— Årets sommer var den travleste noensinne for redningsskøytene i Østfold. RS 159 er svært velutstyrt, større og hurtigere enn RS «Sundt», og blir et fantastisk arbeidsverktøy for våre frivillige mannskaper, sier Lind.
Skjærhalden: RS 160
Skjærhalden i Hvaler får en ny redningsskøyte i den vellykkede Petter C. G. Sundt-klassen. Dette fartøyet blir en oppgradert versjon av RS «Horn Flyer», som er stasjonert der nå.
Over 9 000 mennesker har fått hjelp av redningsmannskapene på Skjærhalden de siste ti årene. 22 mennesker har blitt reddet fra den sikre død i området.
— Det er en av de travleste stasjonene i hele Norge, og RS 160 kommer til å bli et godt arbeidsredskap for å hjelpe folk som trenger det på sjøen, sier Lind.
RS «Horn Flyer» får ny stasjon på Hitra i Sør-Trøndelag.
Redningsskøytefakta:
 RS 157 RS «Idar Ulstein»
- Klasse: Ulstein
- Skroglengde: 22 meter
- Største bredde: 6,26 meter
- Dypgang: 2,55 meter
- Framdrift: Vannjet
- Motorer: To MTU, hver på på 1220 kw
- Slepekraft: 12 tonn
- Fart: Toppfart på 38 knop
- Byggemateriale: Aliminium
- Høyt utrustet bro
- Arbeidsdekk med slepevinsj
- Brannkapasitet på 4Â 000 liter i minuttet
RS 159 (Skjærhalden)
- Klasse: Petter C.G. Sundt
- Skroglengde: 17 meter
- Største bredde: 4,6 meter
- Dypgang: 1 meter
- Framdrift: Vannjet
- Motorer: To SCANIA-motorer, hver med 750 kw
- Slepekraft: 5,5 tonn
- Fart: Toppfart på 38 knop
- Byggemateriale: Aliminium
- Arbeidsdekk med slepevinsj
- Brannkapasitet: 1Â 200 liter i minuttet
RS 160 (Moss)
- Klasse: Bergesen
- Skroglengde 13,85 meter
- Største bredde 4,2 meter
- Dypgang cirka 0,7 meter
- Framdrift: Vannjet
- Motorer: 2 x 500 hk Sabb
- Slepekraft: +3 tonn
- Fart: Toppfart på opp mot 40 knop. Servicefart i lastet tilstand på 33 knop.
- Byggemateriale: Skrog og overbygg er laget i glassfiberarmert sandwich for å begrense båtens vekt og dermed drivstofforbruk, NOx- og COâ‚‚-utslipp. I tillegg blir båtens hekkbølge så liten som mulig. For å gi båten best mulig evne til å forsere grov sjø, har hun en ballasttank i baugen.
- Arbeidsdekk med slepekrok, brannpumpe, flyttbar lensepumpe og redningsnett
Redningsselskapets sjøredningskorps
- Redningsselskapet har i dag 20 sjøredningskorps langs hele kysten og på Femunden og Mjøsa
- I løpet av 2015 etableres tre nye korps i Namsos, Horten og Fredrikstad
- Et sjøredningskorps består av frivillige fordelt på vaktlag, som bemanner en redningsskøyte.
- Alle frivillige går gjennom en rekke kurs, blant annet på RS Sjøredningsskolen.