logo-white

Nye redningsskøyter og sjøredningskorps styrker beredskapen

Redningsselskapet sjøsetter i 2015 tre nye, topp utstyrte og raske redningsskøyter i Fosnavåg, Moss og Hvaler. Samtidig etableres det sjøredningskorps i Namsos, Fredrikstad og Horten.

Redningskøyter passerer Bastøyferja i Oslofjorden (redningsselskapet.no)
Redningskøyter passerer Bastøyferja i Oslofjorden (redningsselskapet.no)

— Når et liv står på spill, teller hvert sekund. De nye redningsskøytene gjør at vi kommer enda raskere på plass for å hjelpe. Vi fornyer og moderniserer flåten vår jevnlig. Slik bidrar vi til å styrke beredskapen langs kysten vår, sier generalsekretær Lind i Redningsselskapet.

Redningsselskapet har i dag 48 redningsskøyter langs norskekysten og på innsjøene Mjøsa og Femunden. I løpet av 2015 skal Redningsselskapet etablere sjøredningskorps med frivillige i Namsos, Horten og Fredrikstad, og stasjonere en redningsskøyte på hvert sted.

— Dette er et ytterligere bidrag til å gjøre kysten vår enda tryggere, sier Lind.

Fosnavåg: RS 158 «Idar Ulstein»

De tre nye redningsskøytene som skal sjøsettes i 2015 er under bygging hos Swede Ship i Sør-Sverige.

Redningsskøyta som skal stasjoneres i Fosnavåg er en helt ny skøytetype: Ulstein-klassen. Ulstein-gruppen har bidratt med 20 millioner kroner, og redningsskøyta skal hete RS «Idar Ulstein» til minne om konsernets tidligere adm.dir. og styreleder.

Ulsteinklassen (redningsselskapet.no)
Ulsteinklassen (redningsselskapet.no)

— RS «Idar Ulstein» blir Redningsselskapets nye flaggskip, og er bygget for å operere i værutsatte områder. Den kommer til å hjelpe tusenvis av mennesker på sjøen, sier Rikke Lind.

Moss: RS 159

De 80 frivillige i Redningsselskapets sjøredningskorps i Østfold får en ny redningsskøyte i Bergesen-klassen i løpet av våren. RS 159 erstatter RS «Sundt», og blir stasjonert i Moss.

Bergesenklassen (redningsselskapet.no)
Bergesenklassen (redningsselskapet.no)

— Årets sommer var den travleste noensinne for redningsskøytene i Østfold. RS 159 er svært velutstyrt, større og hurtigere enn RS «Sundt», og blir et fantastisk arbeidsverktøy for våre frivillige mannskaper, sier Lind.

Skjærhalden: RS 160

Skjærhalden i Hvaler får en ny redningsskøyte i den vellykkede Petter C. G. Sundt-klassen. Dette fartøyet blir en oppgradert versjon av RS «Horn Flyer», som er stasjonert der nå.

Petter C.G. Sundt-klassen (redningsselskapet.no)
Petter C.G. Sundt-klassen (redningsselskapet.no)

Over 9 000 mennesker har fått hjelp av redningsmannskapene på Skjærhalden de siste ti årene. 22 mennesker har blitt reddet fra den sikre død i området.

— Det er en av de travleste stasjonene i hele Norge, og RS 160 kommer  til å bli et godt arbeidsredskap for å hjelpe folk som trenger det på sjøen, sier Lind.

RS «Horn Flyer» får ny stasjon på Hitra i Sør-Trøndelag.

Redningsskøytefakta:

 RS 157 RS «Idar Ulstein»

  • Klasse: Ulstein
  • Skroglengde: 22 meter
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 2,55 meter
  • Framdrift: Vannjet
  • Motorer: To MTU, hver på på 1220 kw
  • Slepekraft: 12 tonn
  • Fart: Toppfart på 38 knop
  • Byggemateriale: Aliminium
  • Høyt utrustet bro
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

RS 159 (Skjærhalden)

  • Klasse: Petter C.G. Sundt
  • Skroglengde: 17 meter
  • Største bredde: 4,6 meter
  • Dypgang: 1 meter
  • Framdrift: Vannjet
  • Motorer: To SCANIA-motorer, hver med 750 kw
  • Slepekraft: 5,5 tonn
  • Fart: Toppfart på 38 knop
  • Byggemateriale: Aliminium
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet: 1 200 liter i minuttet

RS 160 (Moss)

  • Klasse: Bergesen
  • Skroglengde 13,85 meter
  • Største bredde 4,2 meter
  • Dypgang cirka 0,7 meter
  • Framdrift: Vannjet
  • Motorer: 2 x 500 hk Sabb
  • Slepekraft: +3 tonn
  • Fart: Toppfart på opp mot 40 knop. Servicefart i lastet tilstand på 33 knop.
  • Byggemateriale: Skrog og overbygg er laget i glassfiberarmert sandwich for å begrense båtens vekt og dermed drivstofforbruk, NOx- og COâ‚‚-utslipp. I tillegg blir båtens hekkbølge så liten som mulig. For å gi båten best mulig evne til å forsere grov sjø, har hun en ballasttank i baugen.
  • Arbeidsdekk med slepekrok, brannpumpe, flyttbar lensepumpe og redningsnett

Redningsselskapets sjøredningskorps

  • Redningsselskapet har i dag 20 sjøredningskorps langs hele kysten og på Femunden og Mjøsa
  • I løpet av 2015 etableres tre nye korps i Namsos, Horten og Fredrikstad
  • Et sjøredningskorps består av frivillige fordelt på vaktlag, som bemanner en redningsskøyte.
  • Alle frivillige går gjennom en rekke kurs, blant annet på RS Sjøredningsskolen.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp