logo-white

Nye tider for elektriske biler i kollektivfeltet – HY-registrerte biler kan fortsatt kjøre i rushtiden

Fellesferien er over og det tetter seg til på innfartsårene.  Batterielektriske EL-biler hadde for noen år siden store fordeler av å kunne kjøre i kollektivfelt, også i rushtiden. 

HY-registrerte biler kan kjøre i kollektivfelt i rushtiden.(hyundai.no)

Imidlertid har økende trafikk i kollektivfelt forårsaket forsinkelser for busstrafikken, så nå må mange batterielektriske biler se langt etter sine fordeler i rushtiden. Grunnen er at Vegvesenet ved bruk av underskilt kan utelate EL-registrerte biler fra kollektivfelt. Dette gjøres med bakgrunn i trafikkregelenes paragraf 5, pkt 2:

«Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.»

Paragrafen gjelder dersom ikke annet følger av underskilter med tekst som f.eks. spesifiserer at kun EL-biler med minimum sjåfør og en passasjer kan benytte seg av fordelen i rushtiden. Et slikt underskilt omfatter ikke HY-registrerte hydrogenelektriske biler.

Ulf Hafseld er leder av HYOP, et selskap som jobber med utbygging av hydrogenstasjoner i Norge. Han applauderer at det offentlige gir hydrogenteknologien samme mulighet som batterielektriske biler har hatt i flere år.

– At hydrogenelektriske biler fremdeles kan bruke kollektivfelt, også i rushtiden, gir hydrogen som drivstoff den samme starthjelpen som batteribilene har fått. Utfordringen nå er å bygge et nettverk av energistasjoner med mulighet for tanking av hydrogen.

– Vi har flere prosjekter under utvikling og når denne infrastrukturen er på plass ligger det til rette for at salget av hydrogenelektriske biler kan ta av, sier Hafseld, pioner på hydrogenstasjoner i Norge.

NEL er også et selskap som jobber med å gjøre hydrogen mer tilgjengelig. Det finnes også mange politikere som aktivt jobber for utbygging av flere hydrogenstasjoner i Norge.

Hittil (2015) er det registrert 21 biler på HY-skilt i Norge. Hyundai er den eneste bilprodusenten som serieproduserer hydrogenelektriske biler, men også andre bilfabrikanter har varslet at de har slike modeller under utvikling for salg i nærmeste fremtid.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

As it celebrates 70 years of flying to Chicago, British Airways proves its commitment with third daily service and enhanced customer experience

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen

DAT - ATR 42 - Florø - Lufthavn - Sunnfjord - Vestland fylke

FOT-rutene: Vil utrede hvordan flyrutetilbudet kan bli best mulig