CHC Helikopter Service starter flyvninger til olje- og gassinstallasjonene til Equinor, Vår Energi og Lundin med 35 prosent iblandet biodrivstoff på tanken. Tidligere har bare 0,5 prosent av drivstoffet brukt til flyvningene på norsk sokkel vært avansert biodrivstoff.
Siden starten av 2020 har det vært et krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff som andel av alt flydrivstoff som omsettes i Norge. Men om man har tenkt å nå stortingets målsetting om at 30 prosent av alt flydrivstoffet som omsettes i Norge skal være basert på bio innen 2030, må det flere aktører på banen.
Nå håper CHC Helikopter Service at de kan bidra til å kutte ytterligere utslipp i transportsektoren, og samtidig dytte norsk luftfartsindustri i retning av å nå sitt mål om netto nullutslipp innen 2050.
– For at vi skal nå målet om netto null må bruken av biodrivstoff øke. Det er rett og slett ikke mulig å nå målene uten, sier Helge Nesvåg, Commercial Director i CHC Helikopter Service.
Flyr med 35% biodrivstoffblanding
Onsdag 15. september 2021 gjennomførte CHC, sammen med sine samarbeidspartnere Air BP, GE Aviation, Sikorsky og Aircontact Group en demonstrasjonsflyvning ved Sola lufthavn i Stavanger.
Klokken 15.45 tok det første Sikorsky S-92 helikopteret ta av fra heliporten på Sola lufthavn. Helikopteret er klargjort for bruk av avansert biodrivstoff og dagens drivstoffblanding inneholder hele 35 prosent bio; en betydelig økning fra dagens 0,5 prosent.
Avansert biodrivstoff er laget av avfall og rester, ikke mat- eller fôrvekster, og kan blandes direkte inn i fossilt flydrivstoff. Biodrivstoff har identiske egenskaper med tradisjonelt flydrivstoff og er sertifisert etter de samme strenge kravene. Alle passasjerer kan derfor være trygge på at sikkerheten ved økt bruk av biodrivstoff, er ivaretatt.
Med seg på demonstrasjonsturen har de representanter fra både Equinor, Vår Energi og bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass.
– Vi vil vise at offshore-helikoptersektoren tar klimautfordringene på alvor og satser på økt bruk av biodrivstoff. Derfor er vi glade for at vi får mulighet til å demonstrere for sentrale aktører i næringen at det å fly med 35 prosent iblandet biodrivstoff både er en trygg og mer klimavennlig måte å frakte de som jobber på sokkelen til og fra installasjonene, avslutter Nesvåg.
Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER og HER