Rundt 840.000 passasjerer fløy med Finnair i oktober. Det er fem prosent flere enn samme måned ifjor. Kabinfaktoren økte med 0.8 pp til 79.4 prosent.
Godt 8,2 millioner fløy med Finnair de første 10 månedene av 2014 (januar-oktober). Det er 3.5 prosent flere enn samme periode i 2013.
Det var Europatrafikken som sto for økningen i perioden januar – oktober. Antall reisende steg med 4,5 prosent til 5.2 millioner passasjerer.
Finnairs “flaggskip” – Asiarutene, hadde en nedgang på 1.3 prosent til 1.3 millioner, mens USA-rutene opplevde et fall på 8,6 prosent til 191.000 passasjerer de første 10 månedene av 2014.
Finnair Traffic Performance October 2014
October 2014 | %-Change | Year-to date 2014 | %-Change | |
Total Traffic | ||||
Passengers 1000 | 839,6 | 5,0 | 8 196,3 | 3,5 |
Available seat kilometres mill | 2 676,0 | 0,8 | 26 169,9 | -0,8 |
Revenue passenger kilometres mill | 2 125,1 | 1,8 | 21 153,2 | -0,5 |
Passenger load factor % | 79,4 | 0,8 p | 80,8 | 0,3 p |
Cargo tonnes total | 12 982,6 | -3,2 | 125 392,6 | 2,7 |
Available tonne kilometres mill | 398,3 | -1,4 | 3 935,5 | -1,2 |
Revenue tonne-kilometres mill | 275,2 | 3,1 | 2 660,5 | 0,6 |
Overall load factor % | 69,1 | 3,0 p | 67,6 | 1,2 p |
Europe | ||||
Passengers 1000 | 545,5 | 8,0 | 5 154,1 | 4,5 |
Available seat kilometres mill | 1 146,5 | 4,7 | 10 443,3 | 0,8 |
Revenue passenger kilometres mill | 888,9 | 6,1 | 8 287,2 | 0,4 |
Passenger load factor % | 77,5 | 1,0 p | 79,4 | -0,3 p |
North Atlantic | ||||
Passengers 1000 | 15,1 | -6,0 | 190,7 | -8,6 |
Available seat kilometres mill | 116,0 | -2,4 | 1 505,3 | -7,6 |
Revenue passenger kilometres mill | 100,2 | -5,6 | 1 304,1 | -8,9 |
Passenger load factor % | 86,4 | -3,0 p | 86,6 | -1,2 p |
Asia | ||||
Passengers 1000 | 142,4 | -1,9 | 1 442,2 | -1,3 |
Available seat kilometres mill | 1 315,5 | -2,1 | 13 149,3 | -1,6 |
Revenue passenger kilometres mill | 1 073,1 | -0,8 | 10 852,1 | -0,5 |
Passenger load factor % | 81,6 | 1,1 p | 82,5 | 0,9 p |
Domestic | ||||
Passengers 1000 | 136,6 | 2,8 | 1 409,4 | 6,9 |
Available seat kilometres mill | 98,0 | 0,8 | 1 072,0 | 4,0 |
Revenue passenger kilometres mill | 62,9 | 2,7 | 709,9 | 6,1 |
Passenger load factor % | 64,2 | 1,2 p | 66,2 | 1,3 p |
Cargo Traffic | ||||
Cargo scheduled traffic total tonnes | 10 478,7 | -0,4 | 96 592,1 | 1,1 |
Europe tonnes | 2 189,3 | -3,8 | 19 992,2 | 1,5 |
North Atlantic tonnes | 540,7 | -12,6 | 6 305,8 | -0,3 |
Asia tonnes | 7 583,3 | 1,8 | 68 802,6 | 1,3 |
Domestic tonnes | 165,3 | -5,1 | 1 491,4 | -3,4 |
Cargo flights, tonnes** | 2 503,9 | -13,3 | 28 800,5 | 8,4 |
Cargo tonnes total | 12 982,6 | -3,2 | 125 392,6 | 2,7 |
Available tonne kilometres* mill | 120,7 | -6,3 | 1211,7 | -1,0 |
Revenue tonne kilometres mill | 79,5 | -0,7 | 766,6 | 3,6 |
Cargo load factor* % | 65,9 | 3,7 p | 63,3 | 2,8 p |
– North-Atlantic cargo load factor* % | 43,9 | -6,8 p | 52,0 | -1,4 p |
– Asia cargo load factor* % | 66,8 | 4,4 p | 62,3 | 2,7 p |
Cargo ATK’s for the year 2013 are restated due to more accurate metrics implemented in calculation.
* Operational calculatory capacity
** Including purchased traffic
Change %: Change compared to the figures of the respective periods in the previous year
(p = percentage points)
Available seat kilometres, ASK: Total number of seats available, multiplied by the number of kilometres flown
Revenue passenger kilometres, RPK: Number of revenue passengers carried, multiplied by kilometres flown
Passenger load factor: Share of revenue passenger kilometres of available seat kilometres
Available tonne kilometres, ATK: Number of tonnes of capacity for carriage of passengers, cargo and mail, multiplied by kilometres flown
Revenue tonne kilometres, RTK: Total revenue load consisting of passengers, cargo and mail, multiplied by kilometres flown
Overall load factor: Share of revenue tonne kilometres of available tonne kilometres