Med ny teknologi og miljøvennlig drift skal Norges første elektriske museumsbåt frakte passasjerer til komponistens og fiolinistens eventyrøy i Lysefjorden syd for Bergen.

Ole Bull - Villa - Museum - Lysøen - Lysefjorden - Os - Hordaland - Vestland
Ole Bull Museum Lysøen (Foto: Dag Fosse / KODE)

Siste uke ankom Ole Bull ankom båten Lysøen, etter jomfruseilasen fra verftet i Måløy. Nattseilasen tok 16 timer og alt gikk strålende underveis, forteller direktør for sikkerhet og forvaltning Roald Eliassen.

I Ole Bulls ånd

Båten har tidligere blitt omtalt som et miljøvennlig fartøy med god innovasjonshøyde.

Båten er bygget av Måløy verft og konstruert i tett samarbeid med Easyform, Stadt Towing Tank og Sea Technology. Den er designet av Atle Ellefsen i DNV GL.

– Vi er veldig glade for å ha kunnet gjennomføre dette prosjektet sammen med solide aktører i de maritime næringene her i Vestland fylke. KODE er nå et lite rederi i tillegg til å drive kunstmuseer og komponisthjem. Dette er en merkedag for hele museet, sier direktør ved KODE kunstmuseer og komponisthjem Petter Snare.

Ole Bull - Villa - Lysøen - Lysefjorden - Os - Hordaland - Vestland
Utsikt mot Ole Bulls villa på Lysøen (Foto: Dag Fosse / KODE)

Håper på ordinær drift i 2021

Museet holder stengt for ordinært besøk sommeren 2020, grunnet koronakrisen. Dermed er heller ikke passasjerbåten i ordinær drift helt enda.

– Vi håper å kunne åpne museet igjen som vanlig i 2021. Da kan vi frakte gjester til Festspillenes konserter i villaen, vi kan ønske de mange besøkende til familiedagen velkommen ombord – dette blir et virkelig løft for alle som vil besøke museet på Lysøen, mener Snare.

Større naturopplevelser og mer plass

Båten gjør adkomsten til øya enklere og vil ifølge direktøren også forsterke naturopplevelsen underveis. Den har toalettfasiliteter, er tilpasset rullestolbrukere og har plass til flere passasjerer om bord enn forgjengeren ved samme navn.

– Nå kan vi ta 48 passasjerer om bord og ha plass til et mannskap på en eller to personer. Den vil normalt lades med landstrøm når den ligger ved Buena kai. Båten er også godkjent for å gjøre turer til eksempelvis Bergen sentrum og Os sentrum, sier Roald Eliassen.

Ole Bull - elektrisk dreven museumsbåt - Lysøen - Ole Bullmuseet - KODE
Ole Bull ankommer Lysøen, etter jomfruturen fra Måløy verft. (Foto: Roald Eliassen/KODE)

Ber om hjelp til å teste båten

KODE åpner likevel for at nysgjerrige publikummere kan få sette sjøbein i den nye båten allerede i sommer. Båten er nå inne i en testperiode, og Eliassen ber publikum om hjelp.

– Lørdager og søndager i juli og august åpner vi opp for at folk kan bli med om bord, helt gratis. Da tar vi turen fra Buena kai en gang i timen fra kl. 11-14, og legger til ved Lysøen. Der kan publikum utforske øya på egen hånd, selv om museet er stengt, og selvsagt bli med tilbake til Buena kai igjen. Vi setter maks kapasitet i testperioden til 25 personer. Da kan vi være helt sikre på at båten fungerer som den skal når den skal i ordinær drift neste år, avslutter Eliassen.

Fakta om den nye båten:

  • Båten er bygget av Måløy verft, i tett samarbeid med Easyform, Stadt Towing Tank og Sea Technology.
  • Den er designet av Atle Ellefsen i DNV GL.
  • Båten er 15 meter lang og syv meter bred.
  • Kapasiteten er på 48 passasjerer med et mannskap på en til to personer.

KODE fikk i 15 millioner kroner fra regjeringen i 2016 til bygging av båten. Den totale kostnaden for båten er 22 millioner kroner.

Les mer om Ole Bull Museum Lysøen HER

Kommentarer