logo-white

Oslo-Gardermoen på 17. plass i Europa

London-Heathrow, Paris Charles de Gaulle og Frankfurt er fortsatt størst, men Oslo lufthavn Gardermoen er nå på 17. plass i Europa. Det viser ACI (Airports Council International) sin trafikkstatistikk for 2014.

(screenshot:aci.aero)
(screenshot:aci.aero)

London Heathrow Airport er ennå størst i Europa, med over 73 millioner passasjerer i 2014. På plassene bak følger Paris-Charles de Gaulle og Frankfurt. Oslo Lufthavn er på en 17. plass med sine over 24 millioner passasjerer i 2014 — opp tre plasser fra 2008.

København er fortsatt størst i Skandinavia med rundt halvannen million flere passasjerer enn Oslo Lufthavn, mens verken Arlanda eller Helsingfors ligger inne på topp 20-lista til ACI.

– Vi gleder oss over å klatre på listen og at våre passasjerer og flyselskaper har tillit til det vi driver med. Ambisjonene våre er å opprettholde det gode tilbudet vi har på Norge og Europa samtidig som vi vil utvikle oss videre og da spesielt på interkontinentale ruter, slik at vi befinner oss blant de 15 største innen kort tid, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.

Stor trafikkvekst i Europa

For land utenfor EU vokste passasjertrafikken med 7,3 prosent i 2014, men snittveksten i EU-landene var på 4,9 prosent.

Tyrkia, Serbia, Island og Georgia er blant de landene som drar gjennomsnittstallene opp for land utenfor EU. Til sammenligning var trafikkveksten ved Avinors lufthavner i 2014 på 2,7 prosent — vesentlig lavere enn snittet både innenfor og utenfor EU.

– Selv om det i fjor ble satt ny trafikkrekord med over 50 millioner passasjerer over lufthavnene våre, har vi i 2014 sett en tydelig tendens til utflating i trafikken, som startet i fjor høst. Så er spørsmålet er om vi står foran en lengre periode med lavere vekst og mulig trafikknedgang, eller om bildet endrer seg utover året, sa konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, da han kommenterte 2014-tallene tidligere i år.

ACI tror på fortsatt vekst

En som ikke er usikker på utviklingen er ACI Europas toppsjef, Oliver Jankovec. I en kommentar til fjorårstallene sier han at det ikke er noen umiddelbare tegn på at trafikkutviklingen vil snu i tiden framover. Han begrunner dette med at lavere oljepris setter fart i europeisk økonomi og er et positivt bidrag til flyselskapenes økonomi — selv om dollaren er styrket. Samtidig er Jankovec bekymret for gjeldssituasjonen i Hellas og den økonomiske utviklingen i Russland.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk

Havila Polaris (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg blir gudmor når Havila Pollux døpes i Bergen