Tirsdag ble det kjent at den svenske og danske stat har gått sammen om å stille garantier for tre milliarder svenske kroner til kriserammede SAS. Parat-leder Unn Kristin Olsen sier regjeringen nå må informere om hvordan Widerøe og Norwegian skal reddes.

Widerøes Flyveselskap ble “heilnorsk” etter at WF Holding (Torghatten ASA) kjøpte SAS sin 20 prosent store eierandel i selskapet (©otoerres)

Parat-leder Unn Kristin Olsen sier dialogen med norske myndigheter har vært konstruktiv, men at det nå er tid for handling.

– Gjennom vårt møte med samferdselsminister og øvrig dialog med myndighetene registrerer vi en klar vilje til å finne løsning og en felles forståelse med Parat og ledelsen i selskapene om alvoret. Det er mange som trenger hjelp, men nå må redningspakken for våre norske flyselskaper på plass, sier Parat-lederen.

Hun har hatt god dialog med konsernsjef i Norwegian Jacob Schram og ikke minst hovedtillitsvalgte i Widerøe, Norwegian og SAS.

– Skal vi beholde norsk luftfart og tusener av arbeidsplasser i flyselskapene og i alle andre tjenester knyttet til luftfart, må det tilføres likviditet umiddelbart. Parat ønsker å ivareta hele bredden i norsk næringsliv, men nå er det reiseliv og luftfart som blør aller mest, sier Olsen.

Les også: Norwegian ber om samme støtte som sin største konkurrent

Parkerte Norwegianfly på Trondheim lufthavn Værnes under pilotstreiken i 2015 (©otoerres)

Hovedtillitsvalgte for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, sier han er glad for at den svenske og danske stat stiller opp.

– Jeg er usikker på om det er nok, men garantien som er lovet i dag er en god start. Samtidig forventer jeg at den norske regjeringen bidrar ytterligere for SAS og kommer på banen med redningspakke til Norwegian og Widerøe, sier Skogvang.

Hovedtillitsvalgt for Norwegian-pilotene Alf W. Hansen og hovedtillitsvalgt for pilotene i Widerøe, Sindre Haanshuus, sier Storting og regjering nå må presentere sin løsning.

– Skal vi opprettholde norske selskaper i norsk luftfart, har regjeringen dårlig tid. Fly er satt på bakken og ansatte er permittert. Her må det tilføres likviditet umiddelbart, sier de to pilot-lederne i en felles uttalelse.

Flere relaterte saker finner du HERHER, HER, HER og HER

Kommentarer