logo-white

Pilotformann Halvor Vatnar: – Norwegianledelsen rir prinsipper og bryr seg ikke om kostnadskutt”

Pilotstreiken i Norwegian fortsetter på ubestemt tid etter at det natt til lørdag ble brudd i den frivillige meklingen. Pilotene har ifølge NPU- leder Halvor Vatnar lagt frem et forslag til en helhetlig løsning som samlet vil spare selskapet for mange titalls millioner kroner uten resultat.

Halvor Vatnar (Parat.com)
Halvor Vatnar (Parat.com)

— Vi har gitt i tidligere samtaler og vi har gitt mer i disse siste forhandlingene, blant annet gjennom større fleksibilitet og bortfall av kompensasjoner. Tidligere har vi lagt pensjon og forsikringer i potten. Problemet er at arbeidsgiver kun tar, uten å gi noe tilbake, sier Vatnar ifølge boarding.no.

Vatnar opplever at Norwegian ledelsen skyver passasjerene foran seg uten å vise tilstrekkelig vilje til å løse konflikten.

– Selskapet ledelse og Bjørn Kjos snakker om de utallige passasjerene som ikke kommer dit de skal, men når det kommer til stykket ser vi en motpart som ikke viser vilje til å finne løsninger og egentlig ikke bryr seg om alle passasjerene. Ledelsen er kun ute etter å splitte pilotene og hindre effektivt tariffsamarbeid, sier han.

Pilot-lederen sier partene har diskutert også prinsipielle spørsmål.

– Utfordringen er at vi må ha bindende avtaler slik at vi slipper å møte hverandre i nye rettsaker umiddelbart etter signering. Vår erfaring er dessverre slik at vi ikke har noen grunn til å stole på arbeidsgiver. De siste to til tre årene har vi møtt arbeidsgiver i rettsalen mange ganger — også i saker vi har måttet ta helt til Høyesterett. Selv om vi har vunnet samtlige er ikke alle disse sakene med på å skape tillit, sier Vatnar.

Han mener også det er vanskelig å legitimere den virksomhetsoverdragelsen selskapet gjennomfører under en lovlig arbeidskonflikt.

– Selskapets opprettelse av tre nye selskaper nå under streken føyer seg inn i rekken av omorganiseringer Bjørn Kjos har tradisjon for å gjøre i konflikter. Dette er tredje gang han flytter ansatte inn i nyopprettede selskaper under en pågående konflikt, noe som understreker selskapets ønske om å organisere bort faste ansatte. Samtidig bekrefter denne trangen til omorganiseringer under konflikter også de ansattes faktiske behov for trygghet, sier Vatnar.

Selskapets omfattende “streikebryteri” svekker ifølge Vatnar forhandlingsviljen til Norwegians ledelse.

— Vi registrerer at selskapet uten blygsel daglig gjennomfører streikebryteri — streikebryteri som øker i omfang for hver dag som går. Vi er derfor glad for støtte som er varslet fra fueling og andre pilotgrupper i Norge og Europa for øvrig. Alle disse gruppene vil i tiden fremover kunne sette alle Norwegians fly på bakken og tvinge selskapet til nye forhandlinger, sier pilot-lederen.

Leder for Parat Hans-Erik Skjæggerud sier den norske modellen med organisasjonsrett og avtaler mellom hovedorganisasjonene har 80-års jubileum i år

— Taper vi retten til reell tariffavtale har enhver arbeidstaker i Norge grunn til å frykte fremtiden. Vinner Bjørn Kjos frem med å importere asiatiske og spanske lønnsbetingelser til Norge, hva er det da som hindrer enhver annen arbeidsgiver å gjøre det samme for å utligne konkurransen, spør Skjæggerud.

Parat-lederen konstaterer at den norske modellen ikke passer Bjørn Kjos, noe han ifølge Skjæggerud selv bekreftet på Debatten i NRK.

– Vi forstår at Norwegian ikke liker organiserte arbeidstakere og norske betingelser, men for oss er det uaktuelt å gi slipp på den norske modellen i bytte mot forretningsmodellen til Norwegian, sier Skjæggerud

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker