logo-white

Populære tollere tilbake på tv

TV 2 er tilbake med en ny sesong av suksesserien «Toll». Med koronapandemien som bakteppe, og en verden i krise, får vi et unikt innsyn i en hverdag ukjent for de fleste av oss.

Toll - TV-serie - TV2 - Norge
«Toll» er tilbake med ny sesong mandag 1. mars. (Foto: Espen Solli/TV 2)

– Første sesong av «Toll» ble en hit, med et snitt på 622.000 seere per episode. Det var utrolig gøy å se og høre hvordan serien ble en «snakkis», som leverte solid både på tv-kanalene og strømmetjenesten vår, sier TV 2s programredaktør Kathrine Haldorsen, som håper seerne vil la seg begeistre og fascinere også av den nye sesongen, som har premiere på TV 2 Sumo og TV 2 Zebra mandag 1. mars.

– Gir et sjeldent innblikk

Haldorsen peker på flere grunner til at serien slo så godt an.

– «Toll» ga et sjeldent innblikk i hverdagen til en yrkesgruppe som de fleste av oss ikke kjente så mye til fra før, men som viste seg å by på et enormt spenn – fra avsløringer av hardbarkede kriminelle smuglere, til håndtering av dem som mer eller mindre uvitende har fått med seg en flaske vin for mye over grensen, videre til alle de utrolige tingene av både lovlig og ulovlig art som folk får tilsendt i posten fra utlandet – for å nevne en liten bit av det. I tillegg bød menneskene i Tolletaten på både seg selv og arbeidsoppgavene sine på en måte som gjorde at seerne samlet seg om serien, sier programredaktøren.

Kathrine Haldorsen - Programredaktør - TV2
Kathrine Haldorsen (Foto: Eivind Senneset, TV 2)

– Samtidig er det å være med på å vise hvordan en statlig organisasjon som Tolletaten utfører sitt oppdrag på vegne staten Norge og alle oss som bor her, en del av TV 2s samfunnsoppdrag, sier Haldorsen.

– Åpenhet verdsettes

I Tolletaten er man meget godt fornøyde med prosjektet.

– I serien får Tolletaten vist fram samfunnsoppdraget og den fantastiske innsatsen våre ansatte gjør hver dag. Prosjektet har vist oss at åpenhet verdsettes av både publikum og egen organisasjon. En rekordutvikling av omdømmet til Tolletaten det siste året, er bare et av flere positive resultater serien har bidratt til, sier Kim Gulbrandsen, kommunikasjonsdirektør i Tolletaten.

I sesong 2 av serien møter vi flere av aktørene fra første sesong, i tillegg til noen nye steder. Svinesund, Oslo lufthavn, Østlandsterminalen, Tollaboratoriet, Magnormoen, Sandefjord, Flisa og Alnabru er steder vi møter Tolletatens ansatte i denne runden.

Desperate smuglere

Sesong 2 er produsert under koronapandemien. Verden står i en stor krise og alle tollernes hverdag er på mange måter snudd på hodet.

Her får vi den samme gode innsikten i variasjonen over beslag som tas på de ulike grensekontrollene her til lands, men denne sesongen kommer det i tillegg en ny dimensjon til mange av fortellingene – nemlig at folk er ensomme, handler mer på nett, smuglere og bakmenn er desperate og tyr til nye og ikke alltid vellykkede smuglerforsøk.

På Gardermoen er det få reisende og til tider en prøvelse å avsløre menneskene bak munnbindene, men også her gjør de flere beslag på folk som er ute i desperate ærend.

Bidrar til å holde hjulene i gang

– Denne sesongen viser også en viktig dimensjon av Tolletatens samfunnsrolle. Ivaretakelse av den nasjonale forsyningssikkerheten har vært kritisk under pandemien. For at Norge skal holde hjulene i gang, er vi avhengige av en effektiv flyt av varer over grensen, samtidig som vi håndterer nye trusler som falske medisiner og smittevernutstyr uten tilstrekkelig beskyttelse. Men selv om mye av arbeidshverdagen har endret seg for tollerne det siste året, er også mye ved det gamle. Vi kommer til å se en god variasjon i tollernes utfordringer også i kommende sesong. Vi gleder oss til å vise frem enda mer av hvem vi er, hva vi gjør og hvorfor Norge trenger en tolletat, sier kommunikasjonsdirektør i Tolletaten, Kim Gulbrandsen.

Les også: Tollernes hverdag i ny TV 2-serie (april 2020)

«Toll» har premiere mandag 1. mars på TV 2 Sumo og TV 2 Zebra. Sesongen består av 21 episoder, og nye episoder publiseres mandager, tirsdager og onsdager. Serien produseres av Novemberfilm for TV 2.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Norwegian Air Shuttle)

Selvbetjeningskioskene på flyplassene oppgraderes

(Fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

Kulturelle begivenheter på Mallorca

(Foto: Nordic Hotels & Resorts)

Wood Hotel Bodø åpner restaurant ATTME

Kollektivt påskebad i Varberg (Foto: Natalie Greppi)

Påske i Sverige: 10 tips til påskeferie på andre siden av grensa

Seokchon Lake Park med  Lotte World's Magic Island som ligger i hovedstaden Seouls Songpa District  (Foto: Korea Tourism Organization)

Koreas turistorganisation samarbetar med AVIAREPS i Italien och Sverige