Data fra Amadeus ‘Demand360® viser at det globale hotellbelegget økte fra 31% i januar 2021 til 46% i april. Kina og Nord-Amerika er i føringen og noterer beleggsnivå på respektive 62% og 51% i april 2021.

Amadeus - Businessreisende - Hotellresepsjon
Positiv utvikling for hotellbransjen. Globalt hotellbelegg er oppe i 67% viser en Amadeus-undersøkelse (Illustrasjonsfoto: Amadeus)

Amadeusrapporten ‘Demand360®’ har undersøkt 688 hotell globalt, og peker på nye planer og strategier:

  • Betydelig vekstoptimisme: Det finnes en følelse av optimisme da 30% av hotelleiere regner med å åpne ett eller flere hotel i løpet av 2021.
  • Fritidsreisende driver bransjens «tilfriskning»: Majoriteten (63%) av hoteller verden over tror at fritidsreiser vil være den fremste pådriveren for gjenopprettelsen av reisebransjen, og at innenlandske feriereiser vil være den overlegent største bidragsyteren (45%). I linje med dette viser også Amadeusdata at USA, Kina og resten av Asia begynner å se en økning av bookingvolumer via onlinebyråer (OTAs), noe som indikerer en fokusendring vekk fra behov for direktebookinger, som man har sett tidligere under pandemien.
  • Rekruttering kommer til å være høyt prioritert. Over halvparten (59%) av de globale hotelleierne regner med at de vil ha behov for å ansette nytt personale i 2021.
  • Meninger om vaksinepass: Over halvparten av asiatiske hotelleiere sier at de overveier kreve vaksinepass før de tillater overnattinger, mens knapt halvparten av amerikanske hotelleiere sier at de definitivt ikke kommer til å legge seg på denne innstillingen. I EMEA er nesten halvparten av hotelleierne usikre på sin strategi innenfor dette området.

På lengre sikt avdekker rapporten:

  • Forbedrede hygienetiltak er kommet for å bli. En tredjedel (32%) av hotelleiere tror at de alltid kommer til å behøve å legge til rette for betydelig sosial distansering, sanitærprosesser og andre synlige hygienetiltak
  • Langvarig reduksjon av kontakt mellom gjester og hotellpersonale: 20% av de globale hotelleierne oppgir at de kommer til å holde den fysiske interaksjonen mellom personale og gjester på et minimum på lang sikt. 21% planlegger å redusere den daglige rengjøringen for gjestene.
  • Nye former for forretningsopphold og investeringer for langtidsbookinger: Kreative forretningsideer som å tilby såkalte «staycations» og andre måter å legge til rette for lengre opphold har gitt tilgang til nye gjestesegmenter. Hotelleiere rapporterer at disse tilbudene er kommet for å bli, som en naturlig del av deres portefølje.

Data viser vei

Katie Moro, Vice President of Data Partnerships, Hospitality, Amadeus sier:

– Ett år etter pandemiens utbrudd er vi svært glad for å se de første indikasjonene på reisendes tillit, og en oppgang i visse hotellbestillinger. Data er mer enn noen gang tidligere kritisk viktige for hele hotellvirksomheten. Ikke bare kan de si noe om inntektspotensialet, men også gi informasjon til markedsføringsstrategier, personal- og beleggprofiler. Vi ønsker å hjelpe hotelleiere å forstå hvordan alle ulike elementer av data kan knyttes sammen. Data og innsikter er grunnen som hjelper deg å bygge en bedre plan, og derfra blir hotellvirksomheten mye mer sikker og solid fra grunnen av.

Rapporten Rebuilding Hospitality bygger på undersøkelser gjort ved 688 hoteller verden over, kombinert med de seneste business intelligence dataene fra Amadeus Demand360®, og peker på mulighetene for hotelleiere å endre og utvikle seg i løpet av 2021. Rapporten ønsker å belyse de trendene som har definert bransjen i løpet av pandemien, og de beste metodene og rådene for hvordan hotell kan planlegge for «tilfriskningen».

Kommentarer