Idag – søndag den 28. mai, er det premiere for SAS nye matkonsept “New Nordic by SAS”  med inspirasjon fra SAS sine reisende og den nordiske matfilosofien, der den lokale opprinnelsen og sesongens råvarer er sentrale. Med fokus på funksjon, kvalitet, smak og design tilbys de reisende et utvalg av nye smaksopplevelser som baseres på friske, lokale råvarer og rene smaker i forpakninger med ny og forenklet design som er tilpasset livet ombord. 

“New Nordic by SAS” byr på nye smaksopplevelser basert på friske, lokale råvarer og rene smaker (Bildekilde:sas.ab)

Innovasjon har vært en drivkraft for SAS gjennom selskapets 70 år i luften. Nå lanseres SAS nye mat- og drikkekonsept på samtlige fly innenfor Europa, Skandinavia og innenlands. Konseptet er utviklet av SAS ansvarlige for mat og drikke i samråd med reisende og kabinpersonale, og er en del av en større oppdatering av SAS mat- og drikkeutvalg, der naturlige råvarer og lokale leverandører er i fokus.

— Vi vet at mat og drikke er en viktig del av reiseopplevelsen og er derfor glade for å kunne lansere et helt nytt konsept der vi har lagt mye omsorg i forpakninger, matkvalitet og at hele opplevelsen skal passe inn i sammenhengen. Vi har arbeidet oss gjennom alt fra forpakninger til serveringsprosedyrer for å gi våre reisende en enda bedre og mer personlig helhetsopplevelse, sier Stephanie Smitt Lindberg, produkt- og utviklingssjef, SAS.

Den nye designen er unik i bransjen og er inspirert av take-away-kulturen. Lunch og middag har forpakning i form av en kube som gjør det enkelt å spise mens man arbeider, leser eller ser en film.

I den nye menyen inngår blant annet norsk fjordlaks, svensk lam og dansk kalv sammen med lokalt dyrkede grønnsaker og rotfrukter fra Skags gård. Til hovedmåltidet serveres også tilbehør i form av en fylt og næringsrik muffins. Maten og drikken finnes nå ombord på skandinaviske og europeiske flyvninger og inngår i prisen i SAS Plus og kan kjøpes til i SAS Go.

Lunch og middag serveres i den nye kuben (bildekilde: sas.ab)

— Vi jobber hele tiden med å finne lokale produsenter som vi kan samarbeide nært med slik at vi sammen kan utvikle menyen vår og sørge for at vi serverer råvarer som er i sesong. Det kan dreie seg om det steinovnsbakte brødet fra IL Fornaio, aspargesen som er dyrket på Stenhuse Gård, den håndlagde sjokoladen fra Hedh Escalante eller potetene fra Tollby Gård, sier Peter Lawrance, Head chef og meal planner i SAS.

 

Det tidligere lanserte snacks- og drikkeutvalget består av premiumprodukter fra lokale skandinaviske leverandører. Favoritter fra de internasjonale varemerkene vil fortsatt være en del av tilbudet, men den største delen er fra noen av Skandinavias største varemerker.

Det nye mat- og drikkekonseptet er en del av SAS New Experience der SAS også oppgraderer samtlige fly på kort- og mellomdistanserutene med nye kabiner og høyhastighets-WiFi.

Les mer HER

“New Nordic by SAS” kommer også med egne barnemenyer — kids meal (Bildekilde:sas.ab)

Nyheter for flygninger med varighet over 80 minutter, er blant annet frokosten i SAS PLUS og GO samt lunsj og middag i PLUS, og en ny type salat, brød og smoothie i GO.

På flygninger over to timer kan man i GO forhåndsbestille salat, brød, den nye lunsjen, eller middagskuben, samt SAS nye kids meal til alle barn.

Frokost finnes for salg ombord (i prinsippet over alt, med noen unntak på de aller korteste flygingene) med mulighet til å forhåndsbestille på flygninger over 60 minutter.

Les flere saker om SAS HER 

«New Nordic by SAS» hadde premiere søndag 28. mai på selskapets flyvninger innenlands, innenfor Skandinavia og Europa. (bildekilde: sas.ab)

Kommentarer