I dag – onsdag den 26. oktober 2016, er det premiere for SAS nye fly — Airbus A320neo med den første nye kabinen, som vil bli innført på hele SAS kort- og mellomdistanseflåte. Ny teknikk gjør A320neo 15 prosent mer drivstoffeffektivt enn dagens A320.

Sol Viking - SAS sin første Airbus A 320 i hangaren før første tur (Bildekilde: SAS AB)

Sol Viking – SAS sin første Airbus A 320 i hangaren før første tur (Bildekilde: SAS AB)

SAS, som i år feirer sitt 70 årjubileum , fortsetter å styrke sitt tilbud med ytterligere 30 moderne fly som reduserer klimapåvirkningen, og nye kabiner i hele flåten med markedets raskeste WiFi. Større motorer sammen med vingenes såkalte sharklets gjør flyet mer enn 15 prosent mer drivstoffeffektivt enn dagens A320. Det er det første av 30 nye Airbus A320neo som legges til SAS flåte. Ytterligere tre fly leveres i år, og deretter skjer leveransene løpende til og med 2019.

Ny kabin på samtlige fly og markedets raskeste WiFi

En klassisk skandinavisk design samt material- og fargevalg i kabinen er tatt frem for å skape en moderne, rolig og innbydende atmosfære. De nye kabinene på kort- og mellomdistanseflåten vil være i samme stil som den nye kabinen som er installert i alle SAS langdistansefly.

Les også: Nye drivstoffeffektive Airbus A320neo på Arlanda-besøk

— Vi gleder oss til å ønske våre passasjerer velkommen ombord på vårt første av de 30 nye Airbus A320neo, som bidrar ytterligere til å redusere våre utslipp og klimapåvirkningen. Mange av kundene våre reiser med oss ofte, og vi er en viktig del av mange menneskers hverdag. Vår nye kabin på langdistanseflyene har blitt veldig positivt mottatt, og nå bringer vi den videre også til kort- og mellomdistanseflåten, der vi i tillegg investerer i meget rask WiFi, med surfehastigheter som gjør at tiden ombord kan brukes til arbeid eller til å koble av og streame en favorittfilm eller en serie, sier SAS-sjef Rickard Gustafson.

Rickard Gustafson (©Fotograf Peter Knutson)

Rickard Gustafson (©Fotograf Peter Knutson)

I tillegg til god benplass, nye og komfortable seter (Recaro med ny, mykere setepute) og ny design, leveres A320neo også med USB-ladeuttak i alle seter og mood light, lys som reguleres etter tiden på døgnet. Fargeskalaen i den nye kabinen går i en gråtone i tekstiler som setetrekk og kabinteppe, og med en blå aksentfarge i detaljer som aksentsømmer og til gardinene i fremre og bakre del av kabinen.

I tillegg til 30 nye A320neo vil også samtlige eksisterende SAS-kabiner bli oppgradert mellom 2017 og midten av 2019. Totalt innebærer satsingene på disse 100 flyene, inkludert WiFi og oppgradering av kabiner, en investering for selskapet på cirka 500 MSEK over en treårsperiode.

Les flere nyheter om Airbus A 320neo HER

Det første flyet med høyhastighets-WiFi, som blir mulig med leverandøren ViaSats satellitteknologi, kommer i andre halvår i 2017. Med surfehastigheter per passasjer på 12 mbit, som er det SAS  med dagens teknikk kan tilby totalt ombord, vil selskapets kunder snart kunne bruke tiden ombord til å jobbe, surfe eller nyte godt av de samme tjenestene som hjemme, f.eks. streaming av musikk, filmer og TV.

Les flere nyheter om SAS HER

Internett ombord på kortdistanseflyene vil være gratis for alle SAS EuroBonus-medlemmer og de som reiser i SAS Plus. Det vil også være mulig å bli medlem ombord, opplyser SAS.

I tillegg til SAS 30 nye A320neo har selskapet løpende investert i nye og mer drivstoffeffektive fly. Blant annet Airbus A330E (Enhanced) fra 2015, og selskapet har nå en flåte som består kun av “next generation”-fly. I 2019 starter også leveringene av SAS sine nye Airbus A350-900 langdistansefly.

SAS er også det første flyselskapet i EU som setter A320neo i trafikk med den nye LEAP-1A-motoren fra CFM.

Artikkel fortsetter under bildene 

Dobbeltklikk for å se tekst og bilde i full størrelse

Fakta om Airbus A320neo

⦁ Redusert drivstofforbruk med 15 % sammenlignet med nåværende A320 (A320ceo)
⦁ Redusert støynivå med 50 %
⦁ Rekkevidde 4600 km
⦁ Antall seter — 174
⦁ Lengde 37,6 meter
⦁ Vingespenn 35,8 meter
⦁ Høyde 11,8 meter
⦁ Sete-pitch 30″
⦁ Setehelling 3″
⦁ Motor — CFM LEAP1A
⦁ Drivstofforbruk 0,025 liter per sete/km

Idag – onsdag den 26. oktober, går de første kommersielle flyvningene mellom Stockholm og København. Leveranser av SAS A320neo er planlagt til: 11 — 2017, sju — 2018 og ytterligere åtte— 2019.

Kommentarer