logo-white

Redde skilpadder eller rydde stranden i ferien – TUIs mest populære hotellkonsept lar gjestene ta aktiv del i lokale bærekraftsprosjekter

Blue Star er TUIs mest populære hotellkonsept i Norden med nærmere 300.000 gjester årlig. Blue Star er et rendyrket nordisk konsept som har vært i selskapets portefølje i mer enn 30 år. Nå har konseptet gjennomgått en omfattende oppdatering, der bærekraft er i fokus.

Kreta - Strandrydding - lue Star - Hotellkonsept - TUI
Strandrydding på Kreta (Bildekilde: TUI Norge)

Nye Blue Star handler om grønne løsninger, lokale opplevelser og at gjestene skal få mulighet til å ta en aktiv del i bærekraftprosjekter i nærområdet. TUI tilbyr 50 Blue Star-hoteller i hele verden.

– Vi vet at våre gjester er mest opptatt av å nyte ferien med venner og familie, og dele nye opplevelser. Blue Star skal selvfølgelig legge til rette for det, samtidig skal vi ha enda mer fokus på bærekraftig turisme og invitere gjestene våre med på prosjekter som styrker nærområdet. Det kan være alt fra å hjelpe til på stranden når skilpadder klekkes eller delta på strandrydding. Kundene våre er veldig engasjerte, og vi vil legge til rette for at det blir enda enklere for de å bidra positivt, sier Jamila Assel som er senior produktansvarlig for TUI i Norden.

Blue Star - Lokale råvarer - Hotellkonsept - TUI
Blue Star satser på lokale råvarer i matlagingen (Bildekilde: TUI Norge)

Om nye Blue Star

TUIs mest populære hotellkonsept er tilpasset både familier og voksne; TUI har sine egne guider tilgjengelig, hotellene er ofte små og personlige, bamse hilser på de minste barna og maten er alltid lokalt inspirert.

Slik vil det fortsatt være, men nå med et enda sterkere fokus på bærekraft. All engangsplastikk fases ut, og gjestene inviteres til å bidra positivt til lokalmiljøet eller dyrs velferd.

Bassengkant - Blue Star - Hotellkonsept - TUI
Ved bassengkanten (Bildekilde: TUI Norge)

Støtter lokale produsenter

Undersøkelser viser at nordiske reisende er særlig opptatt av matopplevelsen når de er på ferie. Mat gir også anledning til å redusere miljøpåvirkning og støtte lokale produsenter og lokal kultur.  

Blue Star-hotellene jobber målrettet med å redusere matavfall og vil på sikt utslippsmerke all mat som serveres slik at gjestene selv kan ta klima-smarte valg til middag.

– Opplevelse og bærekraft går hånd i hånd. Våre Blue Star-gjester skal alltid få velsmakende lokalt produsert og lokalt inspirert mat. Vi samarbeider også med lokale produsenter for å få de beste råvarene til gode vegetariske retter, sier Assel.

Blue Star Doryssa Seaside Resort - Hotell - TUI - Samos - Hellas
Blue Star Doryssa Seaside Resort på Samos i Hellas (Bildekilde: TUI Norge)

Dette er nye Blue Star

  • Klimakompensert opphold
  • Samtlige Blue Star hotell skal være bærekraftsertifisert innen 2022
  • Vil være fritt for engangsplast innen 2022
  • Alltid et bredt tilbud vegetariske og veganske retter
  • TUI har en ambisjon om å utslippsmerke mat som serveres på hotellene
  • Tilbyr minst to lokale prosjekter gjestene kan delta på. Utvalget er avhengig av hvor hotellet ligger og kan bookes i TUI-appen.

Flere nyheter om TUI finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy