logo-white

Reformasjonsjubileets kampanje styrker tysk incoming

Tysklands nasjonale turistkontors (DZT) temakampanje “Luther 2017 — 500 år med reformasjon i Tyskland” vekker interesse hos kulturelt og religiøst motiverte turister fra hele verden. Antall internasjonale besøkende på steder og severdigheter med en tilkopling til reformasjonen, har økt markant siden kampanjen ble lansert i slutten av oktober 2016.

I dette huset inne på Wartburg-festningen satt Martin Luther mens han oversatte det nye testamentet til tysk (©otoerres)

Petra Hedorfer, styreleder i DZT, utdyper:

Petra Hedorfer (©otoerres)

– Som reformasjonens opprinnelsesland har Tyskland et unikt salgsargument. Jubileet gir både impulser og lokker kulturturister til Tyskland. Siden starten av Luther-tiåret i 2008, har vi brukt dette til å gjennomføre en rekke globale kampanjer, noe som kommer mange tyske regioner til gode.”

Delstaten Sachsen-Anhalt har i perioden januar til juni 2017 registrert enøkning i internasjonale overnattinger på 17,9 prosent. Anhalt/Wittenberg er turistregionen med størst vekst, der har man sett enøkning på hele 51,5 prosent. Thomas Einsfelder, daglig leder for Investitions- und Marketinggesellschaft Sachsen-Anhalt mbH, forklarer:

– Vi er glade for at reformasjonsjubileet har lokket så mange turister til Sachsen-Anhalt og for at så mange utenlandske gjester har kommet hit. Det viser at Sachsen-Anhalt også styrker sin posisjon som turistregion internasjonalt.”

Bärbel Grönegres, daglig leder for Thüringer Tourismus GmbH:

– Vi lovet både våre tyske og internasjonale gjester å få oppleve Luther og reformasjonen der denne startet. Dette har vært en suksess. Vi ser nemlig en kraftig økning både i besøkstall og antall hotellgjester på de betydningsfulle stedene.”

Thüringens incoming-resultat har økt med 8,7 prosent sammenlignet med andre delstater. Det første halvåret av 2017 var det Eisenach og Erfurt som utgjorde regionens toppdestinasjoner, med en økning på henholdsvis 20,9 prosent og 15 prosent. Markeder som USA, Sverige og Danmark sto for en tosifret vekstrate.

Besøkstallene ved mange Luthersteder har steget dramatisk, noe som bekrefter hvor relevant reformasjonsjubileet har vært for turismen. Etter omfattende renoveringer og utbygging, viser det første halvåret av 2017 at antall besøkende nådde 34 000,en økning på 86 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Lucas Cranach d.y`s berømte altertavle i St. Peter og Paul’s kirke også kalt Herderkirken i Weimar (©otoerres)

I Wartburg i Thüringen ble det registrert over 100 000 besøkende til utstillingen “Luther og tyskerne”. Andelen internasjonale gjester ligger med sine 22 prosent betydelig over landets gjennomsnitt. I Lutherhaus Wittenberg har antall besøkende økt med mer enn 50 prosent sammenlignet med fjorårets tall. Besøkstallene har også doblet seg i Luthers barndomshjem, hans fødested, huset der han døde, samt i Melanchthonhaus.

Petra Hedorfer om kampanjestrategien mot det internasjonale marked:

– Reformasjonsjubileets temakampanje har i samsvar med DZTs digitale strategi presentert symbolfiguren Martin Luther og reformasjonens enorme samfunnspåvirkning ved hjelp av dagens teknologi. På denne måten formidler vi et moderne og oppdatert bilde av kulturreisemålet Tyskland.”

www.germany.travel finner man en destinasjonsside, der DZT presenterer reformasjonen som tema. Siden er tilpasset målgrupper på ni forskjellige språk.

Her kan man via åtte “Luther-ruter”følge i Luthers fotspor og få med seg hvor reformatoren har levd. I tillegg vil man finne et interaktivt kart, sju 360°-videoer, en animasjonsfilm med relevante fakta og den transmedialt integrerte playmobilfiguren Martin Luther, som lokker turister og besøkende til reformasjonslandet. Reisebloggere tar for seg utvalgte steder langs Luther-rutene, og innleggene blir delt i sosiale medier som Facebook, Instagram og YouTube. Under emneknaggen #luthercountry finner man alt av aktiviteter i sosiale media.

Fra Luthers hjemby Wittenberg (Foto: ©otoerres)

Les også: På sporet av reformatoren Luther

DZT har dessuten tatt initiativ til flere PR-arrangementer ved spesielle anledninger, blant annet feiringen av «Tag der Deutschen Einheit 2016» på den tyske ambassaden i Washington, USA. Der ble det presentert et hologram av Martin Luther.

Fra kampanjen startet 31. oktober 2016 til midten av august 2017, har DZT registrert rundt 235 000 besøkende og ca. 367 000 page impressions på destinasjonssiden www.germany.travel/luther.

Les også: Kampanjen for Reformasjonsjubileet går online

På Facebook og Twitter har kampanjen nådd 13,5 millioner brukere. Ved hjelp av tradisjonelle PR-aktiviteter har DZT til nå nådd ut til omtrent 50 millioner lesere. TV-reklamer i Sveits har bidratt til 10 millioner seere, og den tilhørende Native Advertising-kampanjen med tekst-bilde-annonser har resultert i 1,7 millioner ad impressions.

Les flere saker om Luther 2017 HER

Les flere nyheter om Ferielandet Tyskland HER og om Reiselandet Tyskland HER 

Slottskirken i Wittenberg hvor Martin Luther slo opp sine berømte teser på kirkedøren en dag i oktober 1517 (©otoerres)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp