Fra dag én under reformasjonsjubileet koblet DZT (Tysklands turistkontor) temakampanjen: “Luther 2017 — 500 års reformasjon i Tyskland” opp digitalt.
Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor):
– Martin Luther som symbolfigur er ypperlig reklame for kulturelt interesserte og religiøst motiverte reisende fra utlandet — deriblant 800 millioner protestanter fra hele verden, som lar seg begeistre av Tyskland som kulturreisemål. Vår temakampanje rundt reformasjonsjubileet er myntet på digitalstrategi som DZT har utarbeidet. Her spiller vi på forskjellige, markedsspesifikke digital-plattformer og alle relevante sosiale mediekanaler. Med kampanjen tegner vi et moderne Tysklandsbilde og styrker merkevaren Reiselandet Tyskland i internasjonal konkurranse.”
Les mer om reformasjonsjubileet HER
Les også: Opplev reformasjonens historie i Ferielandet Tyskland
Markedsføringselementer
Allerede under nedtellingen til kampanjestart brakte DZT, ved feiringen av dagen for tysk enhet 5. oktober i residensen til ambassadøren i Washington, Luther med i form av en forseggjort, digital Hologram—installasjon på scenen. Siden da har brukerne av websiden germany.travel fått en animasjonsfilm med relevante, turistdata og -fakta om Luther fremstilt sympatisk og humoristisk. VR-briller er del av den internasjonale markedsføringen.
I seks 360-graders videoer presenterer Playmobil-Luther utvalgte steder fra sitt liv på historiske og turistiske steder. De mest betydningsfulle for hans virksomhet — eksempelvis Luther-byene Wittenberg, Eisleben, Erfurt, Augsburg, Coburg, Worms og Heidelberg — er i tillegg tydelig avmerket på et oversiktlig, interaktivt kart.
Les mer om Lutherstadt Wittenberg HER
Åtte Luther-ruter illustrerer reformatorens bosteder på 30 språk. I DZTs Presse/Online-senter finner medierepresentanter informasjon og billedmateriale om temaet rettet mot målgrupper.
En Luther-figur fra Playmobil, som ble til i samarbeid med Kongress- og Turistsentralen i Nürnberg, er en populær figur i bevegelige billedformater og er integrert i andre markedsførings-aktiviteter over hele verden.
Høydepunkter for journalister på presseturer og klassiske medier blir, i likhet med verdens reiselivsbloggere og —arrangører, informert om de helt spesielle stedene langs Lutherrutene på sosiale medie-plattformer som Facebook, Instagram, Youtube og Snapchat.
hashtagen #luthercountry knytter sosiale mediaktiviteter sammen.
Les mer om kampanjen HER
Tyngdepunktet i DZT-kampanjen er de viktige kildemarkedene med sterk tilknytning til reformasjonen: Nederland, Sveits, Danmark, Sverige, Norge, Finland og Ungarn — i likhet med oversjøiske USA, Canada og Sør-Korea.
I gjennomføringen samarbeider DZT med en mengde partnere, som selskapet “Luther 2017”, Den evangeliske kirke i Tyskland (EKD) og delstatenes turistorganisasjoner — så vel som de viktige Lutherbyene.
 Les flere saker om Ferielandet Tyskland HER og om Reiselandet Tyskland HER