logo-white

Regionale flyruter i Sør-Norge: Widerøe tok storeslem

Widerøe’s Flyveselskap AS tok storeslem da Samferdselsdepartementet tildelte kontraktene på de regionale flyrutene i Sør-Norge. Danske DAT, som hadde lagt inn anbud på ruten Oslo – Røros, nådde ikke opp i konkurransen om kontraktene som gjelder fra 1. april 2016.

Widerøe Dash 8 -100 (foto: wf)

– Det regionale flytilbudet utgjør en viktig del av transporttilbudet i Norge. Gjennom tildeling av nye kontrakter på de regionale flyrutene på Vestlandet og Røros sikrer regjeringen et godt flytilbud i disse regionene, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.

Samferdselsdepartementet lyste 7. mai 2015 ut nytt anbud på regionale ruteflyginger i Sør-Norge. Flyselskap i alle EØS-land ble invitert til å levere anbud på drift av til sammen åtte flyruter for perioden 1. april 2016 — 31. mars 2020. De aktuelle flyrutene er:

1. Røros — Oslo
2. Førde — Oslo
3. Sogndal — Oslo
4. Sandane — Oslo
5. Sogndal — Bergen
6. Sandane — Bergen
7. Førde — Bergen
8. Ørsta-Volda — Bergen

To flyselskap deltok i konkurransen, tilbudene ble grundig vurdert 

To flyselskaper leverte anbud til Samferdselsdepartementet innen anbudsfristens utløp 7. juli 2015. De to selskapene var:

  • Danish Air Transport AS
  • Widerøe’s Flyveselskap AS

Samferdselsdepartementet har vurdert anbudene. I tillegg har anbudene blitt vurdert av Luftfartstilsynet, for økonomi og teknisk/operative forhold. Departementet har med bakgrunn i gjennomgangen bestemt å gi kontrakt på alle de utlyste rutene til Widerøe’s Flyveselskap AS.

Anbudet fra Danish Air Transport AS, som bare hadde lagt inn bud på flyruten Røros – Oslo, er avvist på grunn av for lavt antall tilbudte avganger. Dette er vurdert som et avvik fra kravene i forpliktelser til offentlig tjenesteyting som gjør det nødvendig for departementet å avvise anbudet.

Flere flyruter drives kommersielt 

Samferdselsdepartementet har vurdert at Flyrutene Florø — Oslo, Florø — Bergen og Ørsta-Volda — Oslo har grunnlag for videre drift på kommersielle vilkår. Statlig kjøp opphører på disse rutene ved utgangen av inneværende kontraktsperiode 31. mars 2016.

– Det er positivt å se at det er markedsgrunnlag for å drive disse rutene videre kommersielt. Det betyr at disse skattepengene kan benyttes på formål flere innbyggere kan nyte godt av, sier samferdselsministeren.

På grunn av lave passasjertall vil staten heller ikke kjøpe flytransport på ruten Fagernes-Oslo etter 1. april 2016. Dette ble vedtatt av Stortinget i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2015.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?