logo-white

Regjeringen: Ikke ytterligere statstøtte til Norwegian og “Nye Braathens”

Både Norwegian og selskapet til Erik G. Braathen har bedt staten om finansiell støtte utover de allerede etablerte støtteordningene til bransjen. Regjeringen har besluttet at staten ikke skal bidra med særskilt finansiell støtte til disse selskapene.

Luftfarten er inne i en dyp krise, både nasjonalt og globalt, og mye tyder på at det vil forbli slik en stund framover. Regjeringen har siden nedstengingen i mars hatt tett dialog med bransjen og har sammen med Stortinget fått på plass en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen: Fritak fra en rekke avgifter, statlig kjøp av flyruter for å sikre et minimumstilbud, merkompensasjon til eksisterende kjøpsruter (FOT), støtte til ikke-statlige lufthavner og en garantiordning på opptil seks milliarder kroner.

Samlet sett utgjør statens ekstraordinære bidrag til luftfarten i Norge så langt i 2020 hele 13 milliarder kroner.

I tillegg til dette har Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) bedt staten om flere milliarder i støtte, mens Erik G. Braathen har bedt om statlig støtte som del av finansieringen av et nytt norsk flyselskap som Braathen og et miljø rundt han arbeider med å bygge opp.

 -Vi mener at statens hovedhensyn om et tilstrekkelig tilbud og en sunn konkurranse i luftfarten også fremover vil bli ivaretatt i det norske luftfartsmarkedet. Norwegian har bedt om økonomisk støtte i milliardklassen, og regjeringen har vurdert at det i denne situasjonen ikke er en forsvarlig bruk av fellesskapets midler. Slik støtte vil også kunne være konkurransevridende.  Aktørene i norsk luftfart kan også trekke på mange av de andre generelle ordningene vi har lagt fram, sier næringsminister Iselin Nybø (V). 

Les også: Erik G. Braathen i spissen for nytt norsk flyselskap (oktober 2020) Norwegian ber om likebehandling (juni 2020)

– Fly er en helt sentral del av transporttilbudet i et langstrakt land som Norge, og vi ønsker å bidra til å sikre en konkurransedyktig luftfartsbransje også etter koronapandemien. På kort sikt er statens mål at det eksisterer et nødvendig minimumstilbud av flytjenester. På lengre sikt, når markedene normaliseres, er målet sunn konkurranse i det norske flymarkedet. Regjeringen har fått på plass en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen i norsk luftfart. Vi kommer snarlig tilbake med informasjon om videreføring og forsterkning av disse tiltakene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf).

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?