I likhet med i trafikken kan det koste folk dyrt å ikke stoppe for det røde lyset. Derfor dekker vi de utgiftene kundene sitter igjen med ved å holde seg hjemme.

Andreas Bibow Handeland - kommunikasjonsrådgiver - Europeiske Reiseforsikring
Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring (Foto: If/Europeiske)

Onsdag kom det frem at flere nye land og områder nå blir røde i FHIs reisekart. Dette legger føringene for hvor UD fraråder norske borgere å reise til, som igjen avgjør hvor reiseforsikringen er gyldig og ikke. 

– Hellas er med sitt middelhavsklima, flotte strender, særegne arkitektur og god mat blant nordmennenes favorittreisemål. Nå farges dette rødt i FHIs reisekart, sammen med fotball- og shoppingfavoritten Storbrittania, Irland, Østerrike og regioner i Sverige og Danmark. Da er det viktig at folk vet hva de risikerer ved å reise til slike steder, sier Andreas Bibow Handeland i If og Europeiske Reiseforsikring.

– Når et område blir rødt kan ikke norske myndigheter garantere bistand til nordmenn på stedet. Og vi som forsikringsselskap kan ikke garantere for kundenes sikkerhet. Da ønsker vi ikke at de drar. Fordi reiseforsikringen da ikke gjelder på reisen, dekker vi avbestillingskostnader som fly- og reiseselskapet ikke tar. Dette betinger at landet eller området er rødt når det er 14 dager eller mindre frem til avreisedato, legger han til.

Mange økonomiske fallgruver ved å reise på rødt

Det europeiske helsetrygdkortet skal i utgangspunktet sikre norske borgere nødvendig helsehjelp på offentlige sykehus. Likevel tar man en stor risiko ved å reise på rødt, ifølge Handeland. 

– Vi har eksempler på nordmenn som har blitt innlagt med akutt sykdom eller skader på private sykehus i utlandet. Kostnadene kan fort bli svært høye, så disse vil man ikke bli sittende igjen med selv, sier Handeland.

– Det er viktig å huske på at en reiseforsikring også dekker langt mer enn sykdom og skader. Eksempler på dette er tyveri og skader på bagasje og eiendeler, samt ekstrakostnader knyttet til forsinkelser, for å nevne noe. Dette er også tap du blir sittende igjen med selv hvis du reiser på rødt, sier Handeland.

Hvis du derimot bestilte, helt/delvis betalte og reiste på grønt eller gult, og landet blir rødt på selve reisen, er du dekket som normalt.

Gult betyr “brems”, men ikke nødvendigvis “stopp”

Nylig farget Folkehelseinstituttet (FHI) alle grønne land om til gule. Bakgrunnen for det er logisk, men likevel har det skapt en bølge av nye spørsmål hos de reisende.

– Den gule fargen forteller nokså tydelig at man skal bremse opp og tenke seg om før man reiser slik situasjonen er nå. Det skal man respektere. Men for forsikringens dekning spiller det liten rolle hvorvidt et land er grønt eller gult. Så lenge det ikke er rødt omfattes landet nemlig ikke av UDs offisielle reiseråd, og forsikringen er derfor gyldig på reisen. Derfor dekkes ikke avbestillinger til annet enn røde land, sier Handeland. 

– Selv om vi anbefaler at man følger myndighetenes råd og anbefalinger, og med det tenker seg godt om før man bestiller en utenlandstur, finnes det nordmenn som av ulike grunner må foreta helt nødvendige reiser. Derfor kan ikke vi nekte folk gyldig reiseforsikring i et gult land der det ikke foreligger et offisielt reiseråd fra UD. Det er dette rådet vi henviser til i vilkårene, sier Andreas Bibow Handeland.

Flere relaterte saker finner du HERHERHERHERHER og HER

Kommentarer